! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Veilingwebsites: hoe werken ze?

Bieden op een veilingwebsite kan leuk en spannend zijn. Maar ook frustrerend als je net niet 'wint'. Of een vieze tegenvaller als het achteraf geen koopje blijkt. Lees onze tips voor als je een gokje op een veilingsite wilt wagen.

Evelien Mansens

Evelien Mansens , Expert Wonen & Leven Bijgewerkt op:11 november 2019

veilingsite online kopen

Hoe werkt het?

Producten, uitstapjes, hotelovernachtingen: er valt van alles 'te winnen' op veilingsites. De meeste veilingsites werken op dezelfde manier. De veilingen hebben een 'vaste' loop- en eindtijd. Beiden worden verlengd in het geval van lastminutebiedingen. Dat voorkomt dat bieders er in de laatste seconde van een veiling met de buit vandoor gaan, terwijl eerdere bieders wellicht meer hadden willen bieden.

Commissie

De meeste veilingsites berekenen commissie. Catawiki bijvoorbeeld vraagt per aangeboden object 21,5% commissie: verkopers betalen 12,5%, kopers 9%. Dat is in de meeste gevallen (veel) meer dan bij sites als eBay en Marktplaats, maar beduidend minder dan bij veilinghuizen als Christie’s en Sotheby’s.

Wettelijke bedenktermijn

Veel veilingsites proberen hun bezoekers te doen geloven dat een winnend bod, en daarmee de aankoop, onherroepelijk is. Dat is lang niet altijd waar. In bepaalde gevallen geldt voor internetveilingen een bedenktermijn van 14 dagen in verband met de Wet koop op afstand. Je kunt dan je aankoop herroepen.

Tips voor bieders

  • Doe onderzoek naar de prijs door het object te googelen.
  • Controleer de prijzen van uitstapjes of hotelovernachtingen die via de veilingsite worden aangeboden bij de aanbieder, dan weet je wat ze waard zijn.
  • Check vooraf of ergens anders acties en kortingen zijn die evenveel of zelfs meer voordeel opleveren.
  • Vergeet de bijkomende kosten niet. Denk hierbij aan veilingkosten, een verplicht ontbijt en diner in geval van een hotelovernachting, toeristenbelasting en weekendtoeslag.
  • Check met name bij hotelovernachtingen en vakantiebungalows of ze beschikbaar zijn op de gewenste dagen. Vaak zijn schoolvakanties, weekenden en feestdagen uitgesloten. 
  • Bepaal een maximumbedrag en houd daaraan vast. 
  • Breng niet zomaar een bod uit. Bied slim, bijvoorbeeld op een rustig moment, zoals 's nachts of 's morgens vroeg. Breng pas in de laatste seconden een bod uit en bied dan net iets meer dan gebruikelijk. Of bied op het laatst in 1 keer je maximumbedrag. 
  • Hiermee heb je overigens geen gegarandeerd succes: vaak worden de loop- en eindtijd verlengd in het geval van lastminutebiedingen. 
  • Wees geduldig. Lukt het niet, probeer het een andere keer weer. Uitstapjes worden vaak direct erna weer opnieuw aangeboden. 
  • Betaal op tijd. Bij te late betaling brengen de meeste veilingsites voor uitjes en vakanties extra kosten in rekening. 
  • Maak geen gebruik van centenveilingen, die zijn illegaal.

Lees ook:

Steun de Consumentenbond

De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de veiligheid, voorwaarden en ontwikkelingen rondom online kopen. Zo helpen we jou bij het maken van de juiste keuze. Jij kunt bijdragen door lid te worden.

Word lid

Nieuw & interessant

  • Laagsteprijsgarantie
    Nieuws | 29 apr.

    Laagsteprijsgarantie meestal onzin

    De laagsteprijsgarantie, waarmee veel winkels schermen, is meestal onzin. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek. De garanties kennen teveel beperkingen of voorwaarden of zijn ronduit onwaar.
  • Reclame sale korting
    28 apr.

    Laagste prijsgarantie

    Bij een winkel met een laagste prijsgarantie betaal je niet altijd de laagste prijs voor je boodschappen, elektronica, klusmateriaal of vakantie. Zo'n garantie is vaak oneerlijk en onzinnig.
  • Factuur zorgelijk
    26 apr.

    Niets besteld, wel een aanmaning

    Criminelen misbruiken de achterafbetaalsystemen Afterpay en Klarna. Ze geven de gegevens van een ander op bij het online-winkelen. Veel mensen krijgen daardoor aanmaningen voor niet-bestelde producten. 
  • Chatbot
    Nieuws | 31 mrt.

    Consumenten niet tevreden over chatbots

    Consumenten zijn niet te spreken over de inzet van chatbots als helpdeskmedewerker. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder ruim 10.000 panelleden.