Adviesprijzen soms misleidend

Ferry Ploeg PrijzenonderzoekerBijgewerkt op:19 juni 2025
Wat is een adviesprijs
Een fabrikant stelt een prijs vast voor een product. Deze is vaak gebaseerd op wat de fabrikant denkt dat de consument voor het product wil betalen. Wettelijk gezien kunnen fabrikanten winkeliers niet verplichten om deze adviesprijs aan te houden. Het product wordt vaak voor minder verkocht maar het mag ook voor meer verkocht worden.
Dat laatste is wel wat vreemd voor de Nederlandse markt waar veel concurrentie is. Toch kwamen wij regelmatig verkoopprijzen tegen die hoger waren dan de officiële adviesprijs van de fabrikant.
Dit zijn de regels
Is de ‘van-prijs’ naast het product de adviesprijs van de leverancier, dan moet dit voor de klant in 1 oogopslag duidelijk zijn. De adviesprijs moet dan de laatst bekende adviesprijs zijn want de wet verbiedt namelijk prijsmisleiding. Een winkel mag dit bijvoorbeeld niet verstopt achter een 'i-tje' uitleggen.
En als een winkel een ‘van-prijs’ zonder toelichting noemt, moet dit de laagste prijs zijn die de winkel de afgelopen 30 dagen heeft gebruikt. De prijs korte tijd verhogen, daarna verlagen en dan als aanbieding presenteren, mag dus niet.
Voorbeelden van te hoge adviesprijzen
Wij kwamen tientallen voorbeelden tegen. Dit zijn 2 opmerkelijken voorbeelden:
- Een Sony-televisie met een adviesprijs van €1399 staat op Bol.com te koop voor €899. Een voordeel van 36% wordt bij de televisie genoemd. Maar de werkelijke adviesprijs van het apparaat blijkt €1000. De korting is dan ineens nog maar zo’n €100 en dat is 10%.
- Aanbiedingensite Koopjedeal.nl maakt het helemaal bont. Een Philips scheerapparaat, de OneBlade Pro, staat daar te koop voor €85. De adviesprijs is volgens Koopjedeal €165. Dus je lijkt hier een fikse korting te krijgen van 48%. Maar de werkelijke adviesprijs is slechts €65. In plaats van flink te besparen, betaal je dus €20 te veel. Ook bij ‘deals’ van pannen en smartwatches op Koopjedeal.nl troffen we veel hogere advies- én verkoopprijzen aan. Zelfs met de zogenaamde korting betaal je dus meer dan de officiële adviesprijs.
Dit vinden wij
Steeds minder winkels tonen adviesprijzen. Een mooi gevolg van eerdere onderzoeken van ons waarbij wij hierop hamerden. Wat ons betreft, doen nog meer winkels het gebruik van adviesprijzen in de ban. Het werkt misleiding in de hand. De adviesprijs is alleen bedoeld als een inschatting van de fabrikant hoeveel een consument voor een product over heeft. Meer niet.
Nieuw & interessant
Bedonderd door een dropshipper
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.
Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie
Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.
- Test
Test problemen bij pakketbezorging
Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.