Klacht voorleggen aan de Geschillencommissie
Heb je een verkoper in gebreke gesteld per brief en na 4 weken nog geen reactie ontvangen? Of is je klacht niet naar tevredenheid afgehandeld? Dan kun je je klacht voorleggen aan de Geschillencommissie.

Heb je na 4 weken nog geen reactie ontvangen op jouw brief? Of is je klacht niet naar tevredenheid afgehandeld? Dan kun je jouw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie.
- De verkoper moet hiervoor zijn aangesloten bij de Geschillencommissie.
- Let op de termijn waarbinnen je je klacht moet indienen bij de Geschillencommissie. Voor elke Geschillencommissie gelden andere termijnen. Bekijk de algemene voorwaarden van de verkoper. In deze voorwaarden staat hoeveel dagen je hebt om een klacht bij de Geschillencommissie in te dienen.
- Aan het behandelen van je klacht door de Geschillencommissie zijn kosten verbonden. Hoeveel je precies betaalt, hangt af van jouw klacht. Je betaalt gemiddeld tussen de €25 en €152,50. Dat is dus veel goedkoper dan een procedure via een rechter. Let op: pas als je betaald hebt, wordt de klacht in behandeling genomen. Word je in het gelijk gesteld dan krijg je dit bedrag van de verkoper terug.
- De Geschillencommissie vraagt de verkoper om een reactie en kan besluiten een onafhankelijke deskundige in te schakelen.
- Er vindt meestal een mondelinge behandeling plaats waarbij alle partijen een toelichting kunnen geven. Het is niet verplicht hierbij aanwezig te zijn, maar wel aan te bevelen.
- Binnen 4 tot 6 weken na de mondelinge behandeling volgt meestal de uitspraak. Deze uitspraak is bindend. Hoger beroep is niet mogelijk. Wel kunnen partijen de procedure bij de Geschillencommissie ter toetsing aan de rechter voorleggen. Dit moet je dan binnen 2 of 3 maanden (afhankelijk van de commissie) na de uitspraak doen. De rechter kan een uitspraak van de Geschillencommissie ongedaan maken. Dit kan wanneer de rechter vindt dat het niet aanvaardbaar is, als een partij daaraan gebonden zou zijn. De rechter kan ook oordelen dat de procedure van de Geschillencommissie niet eerlijk is gegaan en dan geldt de uitspraak niet meer. Let op: als je een rechter naar de uitspraak wil laten kijken, dan moet je meestal een advocaat inhuren. De kosten voor de advocaat moet je zelf betalen.
Als de verkoper niet is aangesloten bij de Geschillencommissie kun je overwegen juridisch advies in te winnen.
Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor jouw rechten?
Steun ons en word lid! Uiteraard ontvang je met een lidmaatschap veel meer voordelen. Bijvoorbeeld juridische hulp bij consumentenproblemen.
Andere instanties waar je met een klacht terecht kunt
- Klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid) voor klachten over banken, verzekeraars, tussenpersonen of andere financiële dienstverleners.
- Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) voor als je er met jouw notaris niet uitkomt. Mocht de bemiddeling van de KNB niet slagen, dan kun je terecht bij de Geschillencommissie Notariaat. Voordat de Geschillencommissie de klacht in behandeling neemt, krijgen de notaris en de klager 4 weken de gelegenheid eerst zelf het probleem op te lossen, overeenkomstig de kantoorklachtenregeling van de notaris. De klachten- en geschillenregeling geldt voor geschillen tot €10.000. De KNB bemiddelt niet bij klachten over de rekening van een notaris. Daarvoor moet je naar de Geschillencommissie Notariaat.
- Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) voor klachten over zorgverzekeraars.
- De Ombudsman Pensioenen voor klachten over pensioenfondsen.
Diensten van de Consumentenbond
Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij vragen of klachten voor de Geschillencommissie kan de benodigde hulp net anders zijn. Bel daarom onze juridische experts voor advies, bereikbaar op 070 - 445 45 45 (ma t/m vrij, van 09:00 tot 18:00 uur).
Artikelen binnen Juridische procedure
Alle artikelenWe begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.