icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Klacht voorleggen aan de Geschillencommissie

Heb je een klacht gemeld bij een verkoper of dienstverlener? En wordt je klacht niet opgelost? Dan kun je naar de Geschillencommissie.
geschillen-commissie

Wat is de Geschillencommissie

De Geschillencommissie behandelt klachten tussen verkopers of dienstverleners en hun klanten. Dit doen ze onafhankelijk en onpartijdig. Heb je als klant een klacht over de verkoper of dienstverlener? Dan hoef je dus niet altijd naar de rechter. Als de ondernemer is aangesloten bij de Geschillencommissie, kun je daar met je klacht terecht.

De Geschillencommissie bestaat uit veel verschillende afdelingen. Voor klachten over je sportschool kun je bijvoorbeeld terecht bij de Geschillencommissie Sport & Beweging. Heb je een klacht over een online aankoop? Dan kun je terecht bij de Geschillencommissie Thuiswinkel. De Geschillencommissie onderzoekt zelf naar welke afdeling je klacht moet.

Wanneer kan ik naar de Geschillencommissie?

  • De verkoper moet zijn aangesloten bij de Geschillencommissie. Dit staat soms in de algemene voorwaarden van de verkoper. Weet je niet zeker of de verkoper is aangesloten? Vraag dit dan aan de Geschillencommissie.
  • Je moet je klacht eerst hebben gemeld bij de verkoper of dienstverlener. En hij moet een redelijke termijn krijgen om te reageren. Vaak is dit 4 weken.
  • Je moet je klacht op tijd melden bij de Geschillencommissie. Vaak is dit binnen een jaar na dat je de klacht hebt gemeld bij de verkoper. Controleer bij de Geschillencommissie hoe snel je je klacht moet indienen.

Het is verstandig om voor een procedure juridisch advies te vragen.

Hoe werkt de Geschillencommissie

  1. Zodra je je klacht hebt ingediend, registreert de Geschillencommissie je klacht.
  2. De Geschillencommissie bekijkt naar welke afdeling de klacht moet. Is er meer informatie nodig? Dan vraagt de Geschillencommissie dit bij je op.
  3. De Geschillencommissie vraagt de verkoper om een reactie.
  4. De Geschillencommissie kan hulp vragen van een onafhankelijke deskundige.
  5. Er volgt meestal een mondelinge behandeling. Zowel jij als de verkoper kunnen dan meer uitleg geven. Het is niet verplicht om hier naar toe te gaan. Maar het is vaak wel verstandig.   
  6. Binnen 4 tot 6 weken na de mondelinge behandeling volgt meestal de uitspraak.

Wat kost de Geschillencommissie

Een procedure bij de Geschillencommissie kost geld. Hoeveel dat is, hangt af van je klacht. Je betaalt gemiddeld tussen de €25 en €152,50. Dat is dus veel goedkoper dan een procedure via een rechter. Let op: pas als je betaald hebt, wordt de klacht in behandeling genomen. Word je in het gelijk gesteld dan krijg je dit bedrag van de verkoper terug.

Niet eens met uitspraak Geschillencommissie

Ben je het niet eens met de uitspraak van de Geschillencommissie? Dan kun je de uitspraak nog voorleggen aan een rechter. Een rechter kan de uitspraak van de Geschillencommissie ongedaan maken. Maar dan moet hier wel een reden voor zijn. Bijvoorbeeld omdat het niet aanvaardbaar is om je aan de uitspraak te houden. Of als de procedure niet eerlijk was.

Let erop dat je dit op tijd doet. Het verschilt per afdeling hoeveel tijd je hebt. Vraag daarom bij de Geschillencommissie hoe lang je de tijd hebt om naar de rechter te gaan.  

Andere instanties waar je met een klacht terecht kunt

Lees ook:

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij vragen of klachten voor de Geschillencommissie kan de benodigde hulp net anders zijn. Bel daarom onze juridische experts voor advies.

Artikelen binnen Juridische procedure

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. 3. Bel onze juridisch expert

  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen