Misleiding of agressieve verkoop
Bijgewerkt op:14 november 2024
Voorbeelden misleidende of agressieve verkoop
- Misleidende reclame, waarbij de ondernemer dingen zegt die niet waar zijn.
- Een keurmerk gebruiken terwijl de ondernemer die eigenlijk niet heeft.
- Een ondernemer die zegt dat hij is aangesloten bij een branchevereniging, terwijl dat niet waar is.
- Prijzen noemen zonder alle (bijkomende) kosten.
- Belangrijke eigenschappen van het product weglaten.
- Aanbiedingen in de vorm van 'lokkertjes', voor producten die niet beschikbaar zijn.
- Agressieve werving van nieuwe klanten.
- Een product als 'gratis' aanprijzen terwijl er toch kosten aan zijn verbonden.
- Neprecensies gebruiken.
-
Een korting aanbieden die geen echte korting is.
Een ‘van/voor-prijs’ mag alleen als het product daarvóór is verkocht voor de ‘van-prijs’. En de 'van-prijs' moet de laagste prijs zijn die de verkoper in de afgelopen 30 dagen heeft gebruikt. Dit geldt niet voor:- Producten die minder dan 30 dagen oud zijn.
- Producten die beperkt houdbaar zijn, zoals vlees, vis of groente.
- Producten met oplopende korting.
-
Een adviesprijs mag wel, maar dan moet dat in een oogopslag duidelijk zijn. Een adviesprijs is de prijs die de leverancier of fabrikant aanbeveelt. Soms verzint de winkelier zelf een adviesprijs of maakt deze zo hoog waardoor het verschil met de daadwerkelijke verkoopprijs belachelijk groot is. Zo lijkt je voordeel enorm, terwijl er eigenlijk geen voordeel is.
Oneerlijke handelspraktijken
In de wet staat dat verkoop van producten of diensten niet misleidend of agressief mag zijn. Want misleiding en agressieve verkoop zijn oneerlijke handelspraktijken. Deze regels gelden voor alle ondernemers.
Wat kun je het beste doen?
- Je kunt een overeenkomst ongedaan maken (vernietigen) als er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk.
- Schrijf de ondernemer een brief. Laat weten dat je de koop wil 'vernietigen' vanwege een oneerlijke handelspraktijk. En vraag je geld terug. Je moet zelf dan het product terugsturen.
- De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) houden toezicht op de handhaving van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. De AFM voor de financiële sector, de ACM voor de overige sectoren. Overtreedt een ondernemer de wet, dan kun je daarover een klacht indienen via ACM Consuwijzer.
We begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.