Bijgewerkt op:24 september 2025
Een korting aanbieden die geen echte korting is.
Een ‘van/voor-prijs’ mag alleen als het product daarvóór is verkocht voor de ‘van-prijs’. En de 'van-prijs' moet de laagste prijs zijn die de verkoper in de afgelopen 30 dagen heeft gebruikt. Dit geldt niet voor:
Een adviesprijs mag wel, maar dan moet dat in een oogopslag duidelijk zijn. Een adviesprijs is de prijs die de leverancier of fabrikant aanbeveelt. Soms verzint de winkelier zelf een adviesprijs of maakt deze zo hoog waardoor het verschil met de daadwerkelijke verkoopprijs belachelijk groot is. Zo lijkt je voordeel enorm, terwijl er eigenlijk geen voordeel is.
In de wet staat dat verkoop van producten of diensten niet misleidend of agressief mag zijn. Want misleiding en agressieve verkoop zijn oneerlijke handelspraktijken. Deze regels gelden voor alle ondernemers.
Heb je een probleem met de verkoper, maar gaat het niet om misleiding of agressieve verkoop? Bekijk dan onze andere voorbeeldbrieven.
Bedrijven mogen geen nepaanbiedingen gebruiken of kortingen laten zien die geen echte korting zijn. Maar helaas gaat dat vaak mis. Daarom gaat de ACM strenger controleren.
Soms maken verkopers fouten omdat zij de regels niet kennen, blijkt ook uit ons onderzoek. Daarom heeft de ACM een leidraad gemaakt: de leidraad prijsweergave en -vergelijkingen. Dit document moet bedrijven helpen om zich aan de regels te houden. Want een verkoper die korting geeft moet ervoor zorgen dat het ook een echte korting is. De verkoper mag de prijs dus alleen afzetten tegen de laagste verkoopprijs van de afgelopen 30 dagen. En voor die laagste verkoopprijs moet de verkoper het product ook echt hebben aangeboden.
Er staan 5 belangrijke vuistregels in de nieuwe leidraad:
De ACM houdt de komende periode in de gaten of bedrijven zich aan deze regels houden.
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.