icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Alle artikelen

Artikelen binnen Juridische procedure

Misleiding en agressieve verkoop

Als de verkoper niet eerlijk is over zijn bedoelingen of als hij bijvoorbeeld relevante informatie achterhoudt, dan spreken we van misleiding. Word je op indringende wijze onder druk gezet om een product te kopen, dan is dat agressieve verkoop.

misleiding-agressieve-verkoop

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies.


Enkele voorbeelden van misleidende of agressieve verkoop:

  • Misleidende reclame, waarbij de ondernemer dingen zegt die niet waar zijn.
  • Ten onrechte vermelden een keurmerk te voeren of aangesloten te zijn bij een branchevereniging.
  • Prijzen noemen zonder alle (bijkomende) kosten te vermelden.
  • Weglaten van belangrijke eigenschappen van het product.
  • Aanbiedingen in de vorm van 'lokkertjes', voor producten die niet beschikbaar zijn.
  • Agressieve werving van nieuwe klanten.
  • Een product als 'gratis' aanprijzen terwijl er toch kosten aan zijn verbonden.
  • Een korting aanbieden die geen echte korting is. Een ‘van/voor-prijs’ mag alleen als het product daarvóór is verkocht voor de ‘van-prijs’. Dit mag niet langer dan 3 maanden geleden zijn geweest. Is de ‘van-prijs’ de adviesprijs van de fabrikant dan hoort dat duidelijk te worden vermeld.  

  • Soms verzint de winkelier zelf een adviesprijs of maakt deze zo hoog waardoor het verschil met de daadwerkelijke verkoopprijs belachelijk groot is. Zo lijkt je voordeel enorm, terwijl er eigenlijk geen voordeel is. Anderzijds mag een fabrikant een adviesprijs niet dwingend opleggen aan de winkeliers, maar daar lijkt het soms wel op. Signalen daarvoor zijn dat een product bij veel winkels dezelfde (bodem)prijs heeft.  

Wat zijn je rechten?

Ken je rechten-1200x800Voor misleiding en agressieve verkoop bestaan speciale regels. De wet oneerlijke handelspraktijken bepaalt dat de verkoop van producten of diensten niet misleidend of agressief mag zijn. Deze wet geldt voor alle ondernemers.

Wat kun je het beste doen?

  • Klacht indienen-1200x800Voor overeenkomsten geldt dat je die ongedaan kunt maken (vernietigen) als er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk.
  • Schrijf de ondernemer een brief waarin je aangeeft de koop te vernietigen wegens een oneerlijke handelspraktijk en dat je je geld terug wil ontvangen. Je moet zelf dan het product terugsturen. 
  • De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) houden toezicht op de handhaving van Wet Oneerlijke Handelspraktijken. De AFM voor de financiële sector, de ACM voor de overige sectoren. Overtreedt een ondernemer de wet, dan kun je daarover een klacht indienen via ConsuWijzer.

Artikelen binnen Juridische procedure

Alle artikelen

Artikelen binnen Juridische procedure