
Ilse Kadi Expert Woning & HuishoudenBijgewerkt op:26 november 2024
De meeste opzegbedrijven bieden geen meerwaarde.
De dienstverlening is vaak beperkt, ondanks mooie beloftes zoals ‘100% opzeggarantie’ en ‘Je wordt volledig ontzorgd’. Ze doen maar een paar dingen voor je:
Je betaalt er €2,99 tot €29,95 voor. Bij de meeste opzegdiensten houdt de dienst dus daar op. Ze controleren niet of de opzegging is gelukt. Ook nemen ze geen contact op met het bedrijf als er iets misgaat met de opzegging.
Als je op het internet zoekt op ‘opzeggen’ dan kom je al snel uit bij dit soort bedrijven. Vaak hebben deze bedrijven het woord ‘opzeggen’ in de naam.
Maar we kwamen ook opzegbedrijven, zoals Xpendy en Dyme, tegen. We bekeken hoe deze bedrijven te werk gaan en wat ze voor je doen.
In de afgelopen 12 maanden kregen we 676 meldingen over opzegdiensten. Over Xpendy en Opzeggenbij kregen we de meeste meldingen. De melders hadden vaak niet door dat ze bij een opzegdienst terecht waren gekomen. Ze dachten dat ze rechtstreeks bij het bedrijf opzegden.
Voor veel mensen is het niet duidelijk dat ze voor de dienst moeten betalen. Ze vullen hun gegevens in om de opzegbrief te kunnen maken. En klikken nietsvermoedend op ‘opzegbrief versturen’. Daarmee gaan ze onbedoeld akkoord met de betaalde dienst. Duidelijke prijsinformatie ontbreekt meestal.
Soms betaal je aan de opzegbedrijven te veel voor de dienst. Als je zelf een brief aangetekend verstuurt, dan kost dit zo’n €8,75. Er zijn opzegbedrijven die voor de opzegdienst meer geld vragen. Terwijl ze soms niet meer doen dan het uitprinten van de brief en het versturen.
Vaak moet je eerst je persoonsgegevens invullen, zoals je bankrekeningnummer. Dan kun je de opzegbrief gratis downloaden of afdrukken. Wees hier voorzichtig mee. Op deze manier geef je je persoonlijke gegevens door aan het bedrijf.
Wil je een abonnement of lidmaatschap opzeggen? Dan is het belangrijk dat je weet wat voor soort abonnement je hebt. Ook moet je weten tot wanneer je abonnement loopt en per wanneer je kunt opzeggen. De opzegdiensten vragen dit niet. Terwijl dit belangrijk is om te voorkomen dat er iets misgaat met de opzegging.
Een paar opzegdiensten beweren dat ze meer doen dan alleen de opzegbrief versturen. Het gaat om opzegdiensten zoals Opzeggen.nl, Opzegpartner.nl, Opzegtermijn.nl, Xpendy en Dyme. Dit is niet altijd duidelijk of beschreven in de algemene voorwaarden of op de website.
Op ons verzoek hebben Opzeggen.nl en Dyme dit in de algemene voorwaarden aangepast.
Inmiddels blijkt de website van Opzeggenbij uit de lucht. Het lijkt erop dat ze onder een andere naam verder zijn gegaan.
We krijgen veel klachten van mensen die vast zitten aan een overeenkomst met de opzegdienst. En dat terwijl ze hier niet (bewust) mee akkoord zijn gegaan. Ook accepteren opzegdiensten het herroepen van de overeenkomst binnen de bedenktijd niet.
Als consument heb je het recht om een overeenkomst op afstand te ontbinden binnen 14 dagen. In dit geval is dat online. Dit heet het herroepingsrecht, ook wel bedenktijd genoemd. Opzegdiensten mogen je vragen om afstand van de bedenktijd te doen, zodat ze de opzegbrief binnen die 14 dagen kunnen versturen. Dit mag alleen als je hier vooraf akkoord mee bent gegaan. Zij moeten dus bij het bestelformulier een akkoord vragen dat de brief binnen 14 dagen verzonden wordt en je afstand doet van de bedenktermijn.
Is de informatie over de bedenktijd onjuist, onvolledig of ontbreekt het? Dan wordt de bedenktijd zelfs verlengd tot maximaal 12 maanden. Of tot het moment dat het bedrijf de ontbrekende informatie geeft.
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.