icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Algemene voorwaarden

Als je een overeenkomst sluit, gelden meestal algemene voorwaarden, ook wel de 'kleine lettertjes' genoemd. Deze zijn opgesteld door de verkoper, soms in overleg met consumentenorganisaties als de Consumentenbond.
algemene-voorwaarden

In algemene voorwaarden staan meestal:

  • De voorwaarden voor betalen
  • De voorwaarden voor de garantie
  • De organisatie waar de verkoper (misschien) bij aangesloten is
  • Hoe het bedrijf klachten behandelt

Wat zijn je rechten?

  • Algemene voorwaarden zijn volgens de wet al snel van toepassing. Zelfs als je ze niet hebt gelezen. De ondernemer moet wel zorgen dat klanten weten dat er algemene voorwaarden zijn. Hij moet de voorwaarden daarom ‘van toepassing verklaren’, bijvoorbeeld door in de offerte een tekst op te nemen waarin staat dat er algemene voorwaarden gelden. Je hoeft de algemene voorwaarden dus niet te lezen. Maar de ondernemer moet wel de mogelijkheid bieden dit te doen, voor of tijdens het sluiten van de overeenkomst.
     
  • Ook bij online winkelen moeten de algemene voorwaarden worden ‘overhandigd’ (bijvoorbeeld als pdf-bestand) en moet de consument ze kunnen opslaan.
     
  • Algemene voorwaarden moeten redelijk zijn. In de wet vind je een 'zwarte lijst' en een 'grijze lijst' met voorbeelden van onredelijke voorwaarden. Is een bepaling in de algemene voorwaarden onredelijk? Stuur de ondernemer dan een brief waarin je uitlegt waarom de bepaling onredelijk is en aangeeft dat je hem ‘vernietigt’.

Tweezijdige algemene voorwaarden

Bij normale algemene voorwaarden stelt de ondernemer de regels op. Of de brancheorganisatie waar de ondernemer onder valt. Dat betekent dat in de algemene voorwaarden vooral rekening wordt gehouden met de belangen van de ondernemer. Er wordt dan vaak geen rekening gehouden met jouw belangen. 

Brancheorganisaties komen op voor ondernemers. De Consumentenbond komt op voor de consument. Daarom gaan wij regelmatig in gesprek met brancheorganisaties. Zo komen er eerlijkere algemene voorwaarden op tafel. Voorwaarden waarin ook rekening wordt gehouden met de consument. Dit noem je ‘tweezijdige algemene voorwaarden’. Bij tweezijdige algemene voorwaarden:

  • Controleren we de voorwaarden op je rechten
  • Maken we gunstige regels voor je
  • Verplichten we de branche of ondernemer zich aan te sluiten bij de Geschillencommissie. Zo kun je met je klachten naar de Geschillencommissie. Je hoeft dan niet naar de rechter. Hierdoor bespaar je geld en tijd.
  • Garandeert de bracheorganisatie dat de ondernemer zich aan de uitspraak van die Geschillencommissie houdt. Dat noem je de ‘nakomingsgarantie’. Komt de ondernemer de uitspraak niet na? Dan kun je dankzij deze ‘nakomingsgarantie’ contact opnemen met de brancheorganisatie.

Tips

Heb je opmerkingen over tweezijdige algemene voorwaarden? Of heb je goede tips? Stuur dan een e-mail naar tweezijdigevoorwaarden@consumentenbond.nl. Je signaal helpt ons. Helaas kunnen we niet reageren op deze mailtjes. Leden van Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd kunnen voor juridische vragen contact opnemen met onze experts.

Waar moet je op letten?

Let er bij het sluiten van een overeenkomst goed op of er algemene voorwaarden van toepassing zijn en welke dat zijn. Lees ze (globaal) door of vraag de verkoper naar de belangrijkste bepalingen.

Kijk ook of er tweezijdige voorwaarden zijn. Zo ben je beter beschermd. 

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
  3. 3. Bel onze juridisch expert
  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen