icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Garantie binnen de garantietermijn

Gaat een product tijdens de garantieperiode kapot, dan heb je recht op gratis reparatie of vervanging.
garantietermjin-buiten


Ken je rechten

Binnen 12 maanden stuk

Als je iets koopt, dan heb je recht op een goed product. Gaat het product binnen 12 maanden kapot? Dan gaat de wet ervan uit dat het al niet in orde was toen je het kocht. Je hebt dan recht op gratis reparatie of vervanging. Tenzij de verkoper kan bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt.

Klaag zo snel mogelijk

Gaat het product kapot? Vertel dit dan zo snel mogelijk aan de verkoper. Hoeveel tijd je hiervoor hebt, kan verschillen. Klaag daarom binnen 2 maanden nadat je ontdekte dat het product stuk was. Dan ben je meestal op tijd. 

Aanvullende garantie

Gaat het product stuk binnen de aanvullende garantie, zoals fabrieksgarantie of bijgekochte winkelgarantie? Dan kun je dit gebruiken. Let op: aanvullende garantie is een soort ‘extraatje’. Het mag nooit je wettelijk recht op garantie aantasten. Wettelijk gezien heb je al recht op gratis reparatie of vervanging door de verkoper als het product eerder stuk gaat dan je mag verwachten.

Juiste manier gebruikt

Een voordeel van deze extra garantie is dat je meestal niet hoeft te bewijzen dat je het product op de juiste manier hebt gebruikt. Wel kan de verkoper onderzoeken of je het product niet zelf hebt stukgemaakt. Als hij dat kan bewijzen, dan vervalt je garantierecht. Dit geldt ook voor je wettelijke recht op garantie.

Extra regels aanvullende garantie

Vanaf 27 april 2022 gelden er extra regels voor aanvullende garantie. Zo moet je de aanvullende garantie op papier krijgen. Of op een andere duurzame gegevensdrager, zoals een USB-stick of per e-mail.

In de aanvullende garantie moet staan:

  • Wat je rechten zijn als het product niet doet wat je mocht verwachten.
  • De naam en het adres van de verkoper of fabrikant.
  • Welk product onder de aanvullende garantie valt.
  • Hoe je gebruik kunt maken van je aanvullende garantie. Dat betekent dat je een uitleg krijgt hoe je het product kunt laten repareren of vervangen. Of hoe je je geld terugkrijgt.
  • Hoe lang de garantie geldt.

Reclame

Heeft een product niet de eigenschappen die in een reclame door de verkoper of producent zijn toegezegd? En heb je aanvullende garantie afgesproken? Dan mag je hierover klagen. Want ook dan geldt de aanvullende garantie. Dit is anders als de reclame is aangepast voor dat je het product kocht.

Verkoper verantwoordelijk

Soms heeft de fabrikant een goede aanvullende garantie. Daar kun je gebruik van maken. Weet wel dat de verkoper altijd verantwoordelijk blijft voor een juiste oplossing. Met de verkoper heb je namelijk een koopovereenkomst, niet met de fabrikant. De fabrikant mag dus ook minder bieden dan de wet en voorwaarden verbinden aan deze extra garantie, zoals het rekenen van onderzoekskosten. 

Stuur een brief

Ga bij een kapot product altijd eerst in gesprek met de verkoper. Kom je er met elkaar niet uit? Dan kun je verschillende dingen doen. Zet je klacht bijvoorbeeld op ons Klachtenkompas. Of gebruik onze voorbeeldbrief garantie. Dit is snel, makkelijk en oplossingsgericht. 

Tips bij garantie

  • De vervanging of reparatie moet binnen een redelijke termijn en zonder te veel overlast. Als de reparatie bijvoorbeeld langer duurt dan 3 weken, dan kun je leenapparatuur vragen. Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ongedaan maken. Vraag dan je geld terug. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet dan een deel van het aankoopbedrag aan je teruggeven.
  • Als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, gaat de garantie niet opnieuw in. Koop je dus een camera met 2 jaar garantie en wordt het toestel na 1 jaar vervangen omdat het kapot is, dan heb je op je nieuwe nog 1 jaar garantie.
  • Als het product van eigenaar verwisselt, verhuist de wettelijke garantie en de extra garantie van de verkoper (voor de overgebleven duur) in principe mee naar de nieuwe eigenaar. Voor fabrieksgarantie kan dat anders zijn. Bekijk de garantievoorwaarden van de fabrikant.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. 3. Bel onze juridisch expert

  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen