icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

De verkoper legt de schuld bij jou

Je aankoop gaat kapot en de verkoper zegt dat het je eigen schuld is. Moet jij dan bewijzen dat je het product normaal hebt gebruikt?
schuld-verkoper


Datum van aankoop

Op 27 april 2022 is de wet veranderd. Dit betekent dat er andere regels gelden voor producten die je hebt gekocht na 27 april . 

Product gekocht voor 27 april 2022

Verkoper moet bewijzen

Is je product kapot gegaan binnen 6 maanden na aankoop of heb je extra garantie (zoals fabrieksgarantie of bijgekochte garantie)? Dan moet de verkoper bewijzen dat het jouw schuld is. Hij kan dat bijvoorbeeld bewijzen met een onderzoeksrapport.

Koper moet bewijzen

Gaat een product kapot na 6 maanden en heb je geen extra garantie? Dan moet jij bewijzen dat je het product normaal hebt gebruikt.

Product gekocht na 27 april 2022

Verkoper moet bewijzen

Is je product kapot gegaan binnen 12 maanden na aankoop of heb je extra garantie (zoals fabrieksgarantie of bijgekochte garantie)? De verkoper moet dan bewijzen dat het jouw schuld is. Bijvoorbeeld met een onderzoeksrapport.

Koper moet bewijzen

Gaat een product kapot na 12 maanden? En heb je geen extra garantie gekocht? Dan moet jij bewijzen dat je het product normaal hebt gebruikt.

Voorbeeldbrief garantie

Op zoek naar een goede voorbeeldbrief over garantie? Met onze keuzehulp begeleiden we je stap voor stap naar de juiste voorbeeldbrief.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. 3. Bel onze juridisch expert

  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen