icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Tweedehands spullen: wat zijn mijn rechten?

Alles wordt duurder. Goed om eens te kijken of je iets tweedehands op de kop kunt tikken. Maar wat doe je bij problemen na aankoop van een tweedehands auto, scooter of e-bike? En waar kun je klagen als je tweedehands kleding na 1 keer dragen uit elkaar valt?
Marco_van_t_Woud_280x280px

Marco van 't Woudt   Expert consumentenrechtBijgewerkt op:25 november 2024

Rechten bij aankoop van een tweedehands product

Belangrijk bij wie je koopt

Koop je een tweedehands auto bij een garage? Dan heb je andere rechten dan wanneer je die via Marktplaats bij iemand thuis ophaalt. Let dus goed op bij wie je koopt.  

Gekocht bij een winkel of bedrijf

Volgens de wet heb je recht op een goed product. Dat betekent dat een product niet zomaar kapot mag gaan. Gebeurt dat wel? Dan mag je vragen om reparatie, een nieuw product of je geld terug. Een verkoper moet dan bewijzen dat hij je een goed product heeft verkocht. Dit recht heb je als consument wanneer je iets koopt in een winkel. 

Deze regels gelden ook als het gaat om een winkel met tweedehands producten. Wel mag je iets minder verwachten van een tweedehands product dan van een nieuw product. Toch hoef je niet te verwachten dat je tweedehands koelkast binnen een week begint te roken.

Aankoop tweedehands auto: je rechten

Van een auto mag je verwachten dat je hiermee veilig kunt rijden. Dat geldt ook voor een tweedehands auto die je bij een garage koopt.

Regels garantie

Vanaf 27 april 2022 zijn er nieuwe regels over garantie, waardoor je beter beschermd bent. Ook wanneer je een tweedehands auto koopt. Kocht je de auto na 27 april 2022 en krijgt de auto binnen een jaar problemen? En kun je hierdoor niet meer (veilig) rijden? Dan zegt de wet dat dit probleem er al was toen je de auto kocht. De verkoper mag dan bewijzen dat hij een ‘goede’ auto verkocht. Voor auto's die je voor 27 april 2022 bij een garage kocht gelden andere regels.

Uit rechterlijke uitspraken blijkt dat een teruggedraaide kilometerstand sowieso fout is. Kom je hier later pas achter? Dan mag je de verkoper laten weten dat hij hiervoor met een oplossing moet komen.

Goed controleren voor aankoop

Een tweedehands auto kan natuurlijk eerder kapot gaan als hij al heel oud is. Of als er veel kilometers op de teller staan. Bij dit soort producten geldt daarom een onderzoeksplicht. Dat betekent dat je goed moet doorvragen. En dat je de auto goed moet controleren voor je 'm koopt. Bijvoorbeeld met een proefrit en een aankoopkeuring. Of neem iemand mee die veel over auto's weet.

Geschillencommissie

Kom je er met elkaar niet uit? Dan kun je met klachten soms terecht bij de Geschillencommissie. Ook een winkel met tweedehands producten is soms lid van een geschillencommissie. Garages kunnen lid zijn van Bovag.

Gekocht via Marktplaats

Als consument heb je bepaalde rechten wanneer je een product koopt bij een winkel of bedrijf. Maar koop je iets van een particulier? Bijvoorbeeld via Marktplaats of op de vrijmarkt? Dan ben je geen consument. En heb je dus niet dezelfde rechten als wanneer je het in een winkel kocht.

Oplossen met de verkoper

Toch moet een verkoper natuurlijk wel zijn afspraken nakomen. Krijg je een beschadigd product? Of is het product anders dan op de foto's of in de advertentietekst? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de verkoper om dit te vertellen. Vertel wat je klacht is en bekijk of je het samen kunt oplossen.

Heb je geen gegevens van de verkoper? Bekijk dan of je de gegevens kunt opvragen via je bank.

Kopersbescherming

Sommige platforms voor de verkoop van tweedehands spullen bieden kopersbescherming aan. Zo krijgt de verkoper het geld niet betaald als de koper aangeeft dat er een probleem is met het product. En kan het platform bemiddelen bij problemen. De koper betaalt voor de bescherming een klein percentage van de koopprijs.

Bij Vinted geldt de kopersbescherming bijvoorbeeld automatisch. Bij Marktplaats kan de koper ervoor kiezen.

Soms winkelgarantie

Als je een product koopt bij een particulier heb je soms nog winkelgarantie. Vraag hiernaar bij de verkoper. En vraag of hij kan bewijzen wanneer en waar het product is gekocht. Neem ook contact op met de winkel om te controleren of dit klopt.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling