Recht op updates
Bijgewerkt op:25 november 2024
Updates digitale producten en diensten
Digitale diensten zijn bijvoorbeeld abonnementen op streamingsdiensten of clouddiensten. Voorbeelden van digitale producten zijn apps, e-books en digitale spellen.
Je hebt ook recht op updates van producten met een digitaal element zoals een smart-tv of telefoon (slimme apparaten). Die moet je wel hebben aangekocht ná 27 april 2022.
De regels gelden ook voor digitale diensten of digitale producten waar je niet voor hebt betaald. Dit lijken gratis diensten, maar je betaalt met persoonsgegevens zoals je locatie, foto's of toegang tot contacten.
Wat zijn je rechten?
De verkoper is verplicht om updates te verstrekken. Het product of de dienst moet goed blijven werken. Denk aan software- en beveiligingsupdates. Wanneer de verkoper geen updates aanbiedt dan kun je hem hierop aanspreken. Stuur een brief met het verzoek het probleem op te lossen. De verkoper is dit namelijk verplicht.
Je bent zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren van de updates. Heeft de verkoper je gewezen op de update en de gevolgen als je die niet uitvoert? En kies je er toch voor de update niet uit te voeren? Dan kun je de verkoper niet meer aanspreken op de gevolgen hiervan.
Termijn
Hoe lang je dit recht op updates hebt verschilt. Het is afhankelijk van het product of de dienst en welke verwachtingen je hiervan mag hebben. De verwachte levensduur van een product speelt hierbij een rol.
Garantie
De verkoper moet zorgen dat het product of de digitale dienst werkt zolang je deze normaal gebruikt. Als er een probleem is binnen de verwachte levensduur moet de verkoper het oplossen. Dit heet wettelijke garantie. Ga in gesprek met de verkoper. Je hebt met hem een koopovereenkomst gesloten. Vraag hem het probleem op te lossen. Doet hij dit niet, dan kun je de overeenkomst ontbinden of de prijs verminderen.
Afwijken
De verkoper mag niet in jouw nadeel afwijken van deze regels. Hierop geldt een uitzondering. Als de verkoper duidelijk vermeldt dat hij geen updates levert en als je hier uitdrukkelijk mee instemt, dan mag dit. Je kunt de verkoper later niet meer aansprakelijk stellen voor het ontbreken van de updates.
Let op: alleen een mededeling van de verkoper is niet genoeg. Als koper moet je hier ook echt mee instemmen.
We begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.