icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Spijt van je aankoop of bestelling

Koop is koop. Zo is het wettelijk gezien als je iets in een winkel hebt gekocht. Heb je spijt van je aankoop, ga dan in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uitkomt. Kocht je iets online, telefonisch of aan de deur, dan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
ruilen-spijt-van-je-aankoop

Aankoop in de winkel

Als je een product koopt in een winkel, dan heb je geen bedenktijd achteraf. Je kunt alleen van de koopovereenkomst af als de verkoper daarmee akkoord gaat. Sommige verkopers bieden de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden de koopovereenkomst achteraf te annuleren. Bijvoorbeeld als het product ongebruikt en onbeschadigd is.

Ruilen of retourneren

Ruilen of retourneren (terugbrengen) is geen recht, maar een extra service. Hier kunnen voorwaarden voor gelden.

Let goed op deze voorwaarden, bijvoorbeeld:

  • Binnen 7 dagen ruilen.
  • Annuleringskosten betalen.
  • Tegoedbon accepteren.

Bij een kapot (ondeugdelijk) product is er geen sprake van spijt van je aankoop. De verkoper mag je dan niet afschepen met een tegoedbon.

Online of telefonische aankoop

  • europese-consumentenrechtenAls je via internet of telefonisch een aankoop doet, mag je net zoals in een gewone winkel eerst beoordelen of je het product wilt houden. Daarvoor geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Binnen die termijn kun je de webwinkel laten weten dat je van de koop afziet. Je hebt dan 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.
  • Je kunt daarvoor gebruik maken van het modelformulier herroeping dat de verkoper jou heeft gegeven. Of gebuik onze voorbeeldbrieven. Bewaar een kopie van de brief of e-mail die je hebt verstuurd en het bewijs van retourzending van het product.
  • Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop afziet, moet hij je het aankoopbedrag terugbetalen. Maar hij mag daarmee wachten totdat hij het product terug heeft ontvangen. Of als jij bewijst dat je het product hebt teruggestuurd.
  • Als je een product terugstuurt dan mag de verkoper jou de kosten van retourzending laten betalen. Hij moet je daarover wel vooraf informeren, anders hoef je die kosten niet te betalen.

Wanneer geldt de koop?

Veel mensen denken dat ze pas een koopovereenkomst sluiten als ze het product betaald hebben. Dat is niet zo. Je kunt een koopovereenkomst zowel schriftelijk als mondeling afsluiten. Je sluit al een overeenkomst als je zegt dat je iets koopt. Of als je je handtekening zet voor een bestelling.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. 3. Bel onze juridisch expert

  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen