! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Pas op met aanbetalen

Bedrijven vragen regelmatig om een aanbetaling. Dan moet je een deel van de rekening vooruitbetalen. Pas hiermee op. Als het bedrijf failliet gaat, ben je in de meeste gevallen je geld kwijt.

tv-aankoop

Ken je rechten

Ken je rechten-1200x800Wettelijk gezien is aanbetalen voor een dienst (zoals voor een schildersklus) niet verplicht. Bepaal dus zelf of je dit doet en welk percentage van de rekening je bereid bent te betalen. Voor een aanbetaling bij het verlenen van een dienst geldt ook geen wettelijk maximum.

Voor de aanbetaling bij producten heeft de wetgever wél regels opgesteld. De wet bepaalt dat je niet kan worden verplicht meer dan 50% van het aankoopbedrag aan te betalen. Soms bevatten de algemene voorwaarden ook regels over aanbetalen. Als hierin staat dat je meer dan 50% moet aanbetalen, kun je dit weigeren.

Je kunt onderling wel afspreken om een hoger of zelfs het hele bedrag vooruit te betalen. Dit brengt uiteraard grotere risico’s met zich mee, zoals het geld kwijtraken bij faillissement van het bedrijf. De Consumentenbond adviseert daarom niet of zo min mogelijk aan te betalen.

 

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor jouw rechten?

Steun ons en word lid! Uiteraard ontvang je met een lidmaatschap veel meer voordelen. Bijvoorbeeld juridische hulp bij consumentenproblemen.

Ja, ik steun de Consumentenbond

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
  3. 3. Bel onze juridisch expert
  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen