Bijgewerkt op:22 juli 2025
Soms word je overrompeld als er ineens een verkoper je op straat aanspreekt. Zo koop je iets waar je vooraf niet goed over hebt nagedacht. En krijg je later spijt. Daarom geeft de wet je voor die situaties extra bescherming.
Onder verkoop buiten de verkoopruimte valt:
Ook gelden de standaard wettelijke regels van consumentenkoop. De verkoper hoort je een goed (deugdelijk) product te leveren.
Aankopen bij een marktkraam en stands op beurzen vallen niet onder verkoop buiten verkoopruimte. Dit is de verkoopruimte waar de ondernemer normaal gesproken handelt. Hiervoor gelden dus de regels voor gewoon winkelen.
De regels van verkoop buiten een verkoopruimte gelden ook niet voor:
Koop je een product of dienst buiten een verkoopruimte? Dan geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd begint op de dag nadat je het product ontvangt of de dienst afsluit.
Heb je een bestelling gedaan die in meerdere zendingen wordt geleverd? Dan begint de bedenktijd als je de laatste deelzending hebt ontvangen. Koop je een product in combinatie met een dienst, bijvoorbeeld een cv-ketel met onderhoudscontract? Dan begint de bedenktijd ook pas de dag nadat je het product ontvangt.
Als je een welkomstcadeau ontvangt, telt dat niet als het ontvangen van het product. Bij regelmatige levering van producten begint de bedenktijd te lopen vanaf de eerste levering van het product. Bijvoorbeeld een tijdschriftenabonnement.
Wil je een product terugsturen? Dan kun je het modelformulier herroeping gebruiken. De verkoper is verplicht om je dit te geven. Maar je kunt ook zelf een brief of e-mail schrijven waarin je aangeeft dat je van de koop afziet. Bijvoorbeeld met onze voorbeeldbrief. Na het versturen heb je nog 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.
Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop afziet, moet hij je het aankoopbedrag en de bezorgkosten terugbetalen. Maar hij mag daarmee wachten totdat hij het product terug heeft gekregen. Of totdat je bewijst dat je het product hebt teruggestuurd. Dat hangt af van wat er eerst gebeurt.
Als je een product terugstuurt dan mag de verkoper je de kosten van de retourzending in rekening brengen. Hij moet je daarover wel vooraf informeren, anders hoef je die kosten niet te betalen. Let op: je mag ook al voordat het product geleverd is gebruikmaken van je bedenktijd en van de koop afzien.
Tip: bewaar altijd een kopie van de brief met het verzendbewijs of de e-mail die je hebt verstuurd als bewijs. Plus het bewijs van retourzending van het product.
De verkoper is verplicht je te informeren over:
Voldoet de verkoper niet aan zijn informatieverplichtingen over de bedenktijd? Dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd met maximaal 12 maanden. Als de verkoper deze informatie later alsnog geeft, dan duurt de bedenktijd vanaf dat moment nog 14 dagen.
Je hebt geen bedenktijd bij:
Kies je ervoor om een dienst die je voor langere tijd afsluit al tijdens de bedenktijd in te laten gaan? Bijvoorbeeld een abonnement voor je mobiele telefoon of een datingsite? Dan kun je nog wel binnen de bedenktijd van de dienst af.
De verkoper kan je dan wel laten betalen voor de periode dat je van de dienst gebruik hebt gemaakt. Hij moet dit dan wel vooraf hebben gemeld.
Naast de verplichte informatie moet je een kopie van de ondertekende overeenkomst of een bevestiging van de overeenkomst krijgen. Dit moet op papier. De verkoper mag dat ook op een andere manier doen. Maar alleen als je daar mee hebt ingestemd, bijvoorbeeld in een e-mail.
Het product moet binnen 30 dagen na aankoop worden geleverd, maar je kunt een andere levertijd afspreken. Levert de verkoper niet op tijd en heb je hem daarna een redelijke termijn gesteld om alsnog te leveren? Dan mag je de overeenkomst ongedaan maken (ontbinden). De verkoper moet dan direct je geld terugbetalen.
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.