icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

ACM laat kansen liggen bij onderzoek internetmarkt

Er stappen maar weinig mensen over naar een andere internetprovider en de internetprijzen zijn hoog. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in haar jaarlijkse onderzoek naar de internetmarkt. Maar de toezichthouder gaat nu pas onderzoeken of dat komt door gebrek aan concurrentie. Een gemiste kans, vinden we.

   Gepubliceerd op:23 januari 2025

KPN en Ziggo dominant2 1200x800

In juli 2024 publiceerden we na eigen onderzoek dat internet al jaren te duur is door de dominante positie van KPN en Ziggo. We riepen de ACM op om in te grijpen. De toezichthouder publiceerde half januari een nieuwe analyse. Daarin onderschrijft ze dat weinig consumenten overstappen. Maar liefst 79% heeft een langlopend contract. Daarnaast zijn de internetprijzen hoog, met name in het ‘budgetsegment’ tot 100 Mbit/s.

Bal op de stip

De ACM blijft in haar onderzoek steken aan de oppervlakte. Veel consumenten stappen niet over en de prijzen zijn hoog. De ACM hint slechts voorzichtig op een gebrek aan marktwerking en zegt dat zijn conclusies vragen om nader onderzoek. Dat vinden we teleurstellend, we hadden dat onderzoek nu al verwacht.

Consumenten betalen de rekening 

De uitkomst van een nieuw onderzoek laat weer een aantal maanden op zich wachten. Intussen betalen consumenten de rekening. We willen dat de ACM haast maakt en roepen de politiek op om hier scherp op toe te zien. Verder pleiten we ervoor dat de ACM niet alleen het budgetsegment (tot 100 Mbit/s) meeneemt in haar vervolgonderzoek, want het gebrek aan marktwerking is niet gebonden aan een bepaalde snelheid.