Gepubliceerd op:8 februari 2024
Grote internetbedrijven mogen geen misbruik (meer) kunnen maken van hun machtspositie, vindt de EU. Daarom treedt op 6 maart de Digital Markets Act (DMA) in werking. Deze strenge Europese verordening geldt voor de 6 zogenoemde poortwachters: Alphabet (Google), Apple, Microsoft, Meta (Facebook), Amazon en ByteDance (TikTok). Bij de meeste van deze 6 hoef je als gebruiker geen actie te ondernemen. Bij Google is dat anders.
Google gaat onder andere voldoen aan de eisen van de EU door op 6 maart de koppeling tussen zijn diensten te verbreken. Dat betekent bijvoorbeeld dat gebruikersgegevens die je invoert in de zoekmachine niet langer zonder jouw toestemming worden gebruikt voor andere Google-diensten zoals YouTube, Maps, Chrome en de advertentieservices. Maar omdat Google dit liever niet doet, vraagt het bedrijf je nu al om die koppeling in stand te houden.
Die vraag komt wanneer je inlogt op je Google-account. Sommige gebruikers hebben het pop-upschermpje al gekregen, veel anderen nog niet. Er zijn 3 opties. Je kunt alle Google-services gekoppeld houden, ze alle laten ontkoppelen of een keuze maken welke van de afzonderlijke diensten je gekoppeld wil houden. Je kunt het ‘(ont)koppelverzoek’ niet negeren, je móet een keuze maken. Je kunt de beslissing nog wel enkele keren 3 dagen uitstellen. Geef je geen toestemming? Of beslis je niet op tijd? Dan worden de diensten op 6 maart automatisch ontkoppeld.
Waarom zou je Google zijn zin geven? Zonder de koppelingen zullen, volgens Google, een aantal handige diensten niet meer goed werken. Een voorbeeld dat Google noemt: als er geen koppeling is tussen de zoekmachine en Google Maps, zullen reserveringen die je maakt via Google Zoeken niet in Maps verschijnen. Aan de andere kant is het beter voor je privacy om de koppelingen op te heffen.
Wat je ook beslist, je kunt je beslissing terugdraaien, ook na 6 maart. Op de computer gaat dat zo (op de smartphone vrijwel hetzelfde):
Ook de andere grote internetbedrijven komen met aanpassingen: