Gepubliceerd op:3 november 2011
De Consumentenbond deed bij 5 veilingsites (Vakantieveilingen.nl, Veilingreus.nl, D-reizen.nl, Hotelkamerveiling.nl en Uitstapjesveiling.nl) een steekproef en onderzocht of het winnende bod daadwerkelijk voordeel oplevert en of dit goedkoper is dan andere aanbiedingen. Twee voorbeelden:
Toch levert veilen niet altijd de optimale korting op, want de Consumentenbond bekeek ook of het winnende eindbod goedkoper is dan andere aanbiedingen, spaaracties, Airmiles of andere (boekings)sites. Op de D-reizen veilingsite konden consumenten bieden op 2 vliegtickets naar Ibiza met luchtvaartmaatschappij Vueling, 14-8-2011 heen en 21-8-2011 terug. Het winnende eindbod was €555. Vliegtickets.nl bood dezelfde bestemming aan met dezelfde reisdata voor €436,52, €118 goedkoper.
Voor consumenten blijft het opletten bij veilingsites, want lang niet alle veilingsites zijn transparant over de bijkomende kosten of vermelden de waarde van het te veilen product. Consumenten bieden dan op een sauna-arrangement of een strandvakantie op Cyprus zonder te weten wat de eigenlijke waarde is. Veilingsreus.nl rekende het hoogste bedrag aan bijkomende kosten: €63 voor reserveringskosten, toeristenbelasting en schoonmaakkosten bij de huur van een chalet. Veilen lijkt een goede manier om voordelig ' een slag te kunnen slaan'. Toch is het verstandiger om de verschillende aanbiedingen van uitjes, weekendjes weg en tickets goed te vergelijken.