! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

2021

15 januari 2021

Ruim kwart consumenten kiest groene stroom van écht duurzame leveranciers

Steeds meer gebruikers van groene stroom vinden het belangrijk dat hun leverancier op álle vlakken een duurzaam beleid voert. 28% van de consumenten kiest voor een leverancier die een 8 of hoger scoort.

8 januari 2021

Trage terugbetaling van vluchten meest gehoorde klacht op meldpunt

In 3 weken tijd zijn er ruim 2600 meldingen binnengekomen bij het corona vakantiemeldpunt van de Consumentenbond. 4 op de 5 meldingen zijn een klacht, de anderen zijn complimenten. De meeste klachten gaan over vluchten (1116), gevolgd door pakketreizen (616). Consumenten klagen het minst over accommodaties (394).

7 januari 2021

Onduidelijke etiketten staan gezonde keuze in de weg

Bijna iedereen is bezig met gezonder leven. Of het nu gaat om gezonder eten (66%), afvallen (45%) of fitter worden (73%). Vrijwel alle Nederlanders (91%) hebben interesse in één of meerdere van deze thema’s, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

2020

29 december 2020

4 op de 5 overstappers kiest voor aanvullende zorgverzekering

80% van de overstappers via de Zorgvergelijker van de Consumentenbond sluit een aanvullende verzekering af. De tandartsverzekering is daarbij de meest gekozen aanvullende dekking.

24 december 2020

Veel fabrikanten verkopen lucht

In veel verpakkingen van voedingsmiddelen en huishoudelijke producten zit meer lucht dan product. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Fabrikanten en supermarkten komen hiermee hun duurzame beloftes bij lange na niet na. 

21 december 2020

Honderden euro’s besparen op energierekening met hybride warmtepomp

Consumenten kunnen €200 tot ruim €600 per jaar besparen op hun energierekening met een hybride warmtepomp. Dat blijkt uit een test van de Consumentenbond en 6 andere organisaties, waaronder Enpuls en Gasunie.

21 december 2020

Privacy en beveiliging veel online supermarkten ondermaats

Veel supermarktapps en -websites zijn onvoldoende beveiligd. Ook schenden ze de privacy van hun gebruikers. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, die 13 supermarktketens aan de Privacymeter onderwierp.

18 december 2020

Tóch compensatie bij spoofing, maar nog losse eindjes

Banken gaan slachtoffers van spoofing tóch compenseren. Dat hebben de vier grootbanken met minister Hoekstra afgesproken. De Consumentenbond is blij met de toezegging, maar vindt dat er nog veel details moeten worden uitgewerkt.

18 december 2020

Consumentenbond start corona vakantiemeldpunt

Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn veel vakanties geannuleerd of omgeboekt. Reisaanbieders hielden zich hierbij niet altijd aan de regels. Om duidelijk te krijgen welke problemen er nu nog spelen, start de Consumentenbond een meldpunt.

17 december 2020

Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ook zijn ze niet duidelijk genoeg over de gevolgen daarvan voor verzekerden.

16 december 2020

Ruim 20.700 klachten over Nintendo Switch

De oproep van de Consumentenbond en 9 andere Europese consumentenorganisaties om problemen met de controller van de Nintendo Switch te melden, leverde ruim 20.700 klachten op. Alleen al bij de Consumentenbond kwamen meer dan 9200 meldingen binnen.

9 december 2020

Ook Kamer wil meer transparantie op stroommarkt

Energieleveranciers moeten transparanter zijn over de herkomst van hun ingekochte stroom. Dat vindt de Tweede Kamer, die een motie van D66 en CU aannam. De motie volgde op de Stroomranking van de Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE.

7 december 2020

Oproep Consumentenbond: Meld problemen bij gebruik Nintendo Switch

De Consumentenbond roept gebruikers van de Nintendo Switch op om problemen met de controller te melden. De oproep is onderdeel van een gezamenlijke actie van 9 Europese consumentenorganisaties.

30 november 2020

Consumentenbond naar rechter om Google-zaak

De Consumentenbond stapt naar de rechter omdat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nog altijd geen besluit heeft genomen over de klacht die de Consumentenbond indiende tegen Google.

28 november 2020

Consumentenbond onderzoekt woekerrentes + update

ABN Amro heeft jarenlang te veel rente in rekening gebracht bij klanten met een doorlopend krediet. Hetzelfde gebeurde bij klanten die rood stonden op hun betaalrekening. De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen.

27 november 2020

Extra Bondsraads-vergadering

Op 8 december a.s. houdt de Bondsraad een extra vergadering. Op de agenda staat alleen het verkiezen en benoemen van twee Bondsraadsleden voor deelname in de selectiecommissie Raad van Toezicht.

27 november 2020

Black Friday: langer en met meer aanbiedingen

Black Friday duurt dit jaar langer en de Consumentenbond zag ook meer aanbiedingen dan in voorgaande jaren. Gemiddeld liggen de kortingen tussen de 15% en 20%.

27 november 2020

Politieke steun voor vergoeden bankspoofing, banken nu aan zet

De Consumentenbond is blij met de overweldigende steun in de Tweede Kamer om de schade die consumenten lijden als gevolg van bankspoofing te vergoeden. De Consumentenbond vindt dat de banken hun voorwaarden moeten aanpassen.

24 november 2020

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond.

24 november 2020

Keukenwinkels Mandemakers Groep blijven slechte naam waarmaken

Winkels die onderdeel zijn van De Mandemakers Groep (DMG) zetten hun klanten aanzienlijk meer onder druk bij het kopen van een keuken dan andere bedrijven. Bovendien is het advies vaak matig. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.


Zoek binnen de website

Vul een zoekterm in