icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

2018

18 januari 2018

Bits of Freedom en Consumentenbond manen NPO tot spoed

Bits of Freedom en de Consumentenbond willen dat de NPO zijn Start-app snel aanpast. De app werkt nu alleen als gebruikers akkoord gaan met het verzamelen van gegevens over hun kijkgedrag.

17 januari 2018

Handhavingsverzoek om ‘herinneringsbrief’ Postcode Loterij

De Consumentenbond dient een handhavingsverzoek in bij de Kansspelautoriteit (KSA) naar aanleiding van de ‘herinneringsbrief’ die de Postcode Loterij begin januari stuurde. De brief, die reclame bevatte, leidde tot boze reacties omdat hij sterk op een betalingsherinnering lijkt.

11 januari 2018

Tests Consumentenbond ook beschikbaar voor niet-leden

Consumenten die geïnteresseerd zijn in specifieke testinformatie van de Consumentenbond kunnen sinds kort uitgebreide testrapporten kopen.

10 januari 2018

Consumentenbond breidt juridische dienstverlening uit

De Consumentenbond gaat consumenten helpen door te bemiddelen en juridische brieven op maat voor ze te schrijven. Vanaf 1 januari kunnen zowel leden als niet-leden hiervoor bij de Consumentenbond aankloppen.

9 januari 2018

Meerderheid consumenten voor uitbreiding statiegeldsysteem

Uit een vragenlijst onder 2000 leden van het Consumentenbond-panel blijkt dat een grote meerderheid voorstander is van het uitbreiden van statiegeld naar kleine plastic drankflesjes (84%) en drankblikjes (75%).

4 januari 2018

Vergelijken laptopprijzen vaak weinig zinvol

Een zoektocht naar de scherpst geprijsde laptop levert vaak maar weinig op. Veel modellen zijn exclusief te koop bij één winkelketen of zijn overal (bijna) even duur.

3 januari 2018

1 op 3 websites heeft wachtwoordbeleid niet op orde

Een derde van de websites heeft zijn wachtwoordbeleid niet op orde, zo blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. De websites stimuleren hun bezoekers te weinig om een sterk wachtwoord te bedenken of maken het ze juist te moeilijk.

2017

19 december 2017

Wachttijden bij klantenservice providers tot 26 minuten

Consumenten die bellen met de klantenservice van hun internet- en tv-provider staan gemiddeld ruim 5 minuten in de wacht. De Consumentenbond kwam ook uitschieters tegen van 23 en 26 minuten wachttijd.

18 december 2017

Salderingsregeling moet behouden blijven tot 2023

Minister Wiebes moet afzien van zijn plan om de huidige salderingsregeling voor huiseigenaren met zonnepanelen al in 2020 stop te zetten. Dat stelt de Consumentenbond samen met andere organisaties.

18 december 2017

Consumenten ontevreden over garantieafhandeling door verkoper

Ruim een kwart van de consumenten is ontevreden over hoe hun beroep op garantie is afgehandeld. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder 12.000 consumenten.

12 december 2017

Openheid over provisie bij schadeverzekeringen moet in de wet

Bemiddelaars in schadeverzekeringen moeten hun klanten actief gaan informeren over de hoogte van de provisies die ze krijgen. De minister van Financiën moet die verplichting in de wet opnemen.

12 december 2017

Koop geen Samsung Galaxy S7, S7 Edge of J3 2016 (update)

Consumenten die een nieuwe smartphone willen kopen, kunnen de Galaxy S7, Galaxy S7 Edge en Galaxy J3 2016 beter links laten liggen. Het blijkt dat Samsung deze telefoons nog maar enkele maanden ondersteunt.

1 december 2017

Verzekeraars schimmig over postcodepremies

Autoverzekeraars Generali en Reaal zijn onduidelijk over de data waarop ze hun premies baseren. Die verschillen bij hen per huisnummer en zelfs huisnummertoevoeging. De Consumentenbond vindt dat onbegrijpelijk en wil openheid.

28 november 2017

Lot Geschillencommissie weer in handen Tweede Kamer

Voor het derde jaar op rij kondigt het ministerie van Justitie en Veiligheid aan de subsidie op de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken stop te zetten. De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op dit destructieve plan van tafel te vegen.

28 november 2017

Uitrol zeer snel internet via DSL: KPN komt belofte niet na

KPN heeft zich niet aan zijn belofte gehouden om tenminste 85% van de Nederlandse huishoudens eind 2016 van zeer snel internet te voorzien. De Consumentenbond constateert dat KPN nu op ongeveer 62% zit.

28 november 2017

Oordeel ACM over Volkswagen opent deur naar compensatie

De ACM heeft vastgesteld dat Volkswagen consumenten heeft misleid bij de verkoop van dieselauto’s. De Consumentenbond hoopt Volkswagen aan tafel te krijgen om te praten over een compensatieregeling.

24 november 2017

Consumentenbond populairste website in categorie vergelijking

Bij de verkiezing van de Website van het Jaar van Emerce is de Consumentenbond uitgeroepen tot Populairste Website in de categorie Vergelijking.

21 november 2017

Helft Hollandse supermarktgarnalen verre van vers

De Hollandse garnalen van Albert Heijn, Jumbo en Lidl krijgen een dikke onvoldoende voor versheid in een onderzoek van de Consumentenbond. De garnalen van Jumbo bevatten ook nog eens meer conserveermiddelen dan wettelijk is toegestaan.

20 november 2017

Weer schijnkeuze door kloonpolissen zorgverzekeraars

Net als in 2017 bieden ook in 2018 de 4 grote zorgverzekeraars basisverzekeringen aan met identieke voorwaarden, maar met een andere naam en premie. De Consumentenbond voert actie om dit soort kloonpolissen de wereld uit te helpen.

20 november 2017

Afkoelingsperiode nodig in agressieve keukenbranche

37% van de consumenten die een keuken willen kopen, voelt zich onder druk gezet door agressieve verkoopmethoden. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder 7000 panelleden.


Zoek binnen de website

Vul een zoekterm in