Verzameling Medische missers aangeboden aan Tweede Kamer
Gepubliceerd op:31 januari 2012
In de bundel 'Dokter, luister nou!' staan ervaringen van consumenten over (de afhandeling van) medische missers. Met de wegwijzer voor zorgklachten geeft de Consumentenbond een handleiding voor het indienen van een klacht. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De afgelopen acht maanden heeft de Consumentenbond met ‘Kiezen moet kunnen!’ actief campagne gevoerd op vijf speerpunten ter verbetering van de transparantie en van kwaliteitsinformatie in de zorg. Met de publicatie van dit boek sluiten wij de campagne af en geven we nogmaals het signaal af dat het niet gaat om een wens tot verbetering, maar om de noodzaak ertoe!’
Wet Cliëntenrechten zorg
De Consumentenbond heeft een aantal concrete voorstellen om de situatie van consumenten na (het vermoeden van) een medische misser te verbeteren. Het invoeren van een onafhankelijke kenniscommissie en het sneller verschuiven van de bewijslast in medische aansprakelijkheidszaken zijn daar onderdeel van. De Wet cliëntenrechten zorg verplicht het vastleggen van aard en toedracht van incidenten. Dit kan zorgen voor een sterkere positie van het slachtoffer, waar grote behoefte aan is.
Lees ook:
- Medische missers gehoord
- Voer wet cliëntenrechten snel door
- Wegwijzer zorgklachten