icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Verzekeraars weigeren premiespaarpot terug te geven

Nieuws | Een derde van de verzekeraars houdt zich niet aan de wettelijke regels als klanten hun overlijdensrisicoverzekering tussentijds beëindigen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond Geldgids van december. Tussentijdse opzeggers moeten hun premiereserve terugkrijgen, in de vorm van een premievrije polis of terugbetaling. De verzekeraars die zich daar niet aan houden benadelen consumenten voor soms duizenden euro's. De Consumentenbond roept de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op om in te grijpen.

Gepubliceerd op:  7 december 2012


De Consumentenbond onderzocht overlijdensrisicoverzekeringen waarbij nabestaanden eenmalig een vastgesteld bedrag ontvangen. Deze verzekeringen bevatten een ingebouwd spaarpotje, zodat de premie constant blijft. Aan het einde van de looptijd staan verzekerde en verzekeraar weer quitte en krijgt de verzekerde niets terug.

Consumenten die echter na vijftien van de dertig jaar hun verzekering niet meer nodig hebben of die willen overstappen van verzekeraar, hebben meer betaald dan nodig om het risico af te dekken. De Geldgids berekent de omvang van deze premiereserve voor een doorsnee verzekering van €125.000 en een looptijd van 30 jaar, na 15 jaar tussen de €550 en €1250.

Stoppen of overstappen

Overlijdensrisicoverzekeringen zijn bij veel hypotheken een vereiste. Ook sommige ouders die hun kinderen een gegarandeerde spaarpot willen nalaten, kiezen voor deze verzekering. Redenen om de verzekering voortijdig te stoppen zijn echtscheidingen, zelf ontvangen erfenissen, of dat een zelfde verzekering elders goedkoper is.

Consumenten die een overlijdenspolis voortijdig hebben beëindigd en twijfelen of de premiereserve is verrekend, kunnen dit navragen bij hun verzekeraar. Gedupeerden kunnen gebruik maken van een voorbeeldbrief. Levert dat niets op, dan kunnen consumenten een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverleners (KiFiD).