icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Tonijnsalade: kletsplaatjes en foute etiketten

Nieuws | Een onderzoek naar tonijnsalade in de Consumentengids van november laat weer duidelijk zien hoe fabrikanten met verpakkingen en mooie marketingtermen consumenten op het verkeerde been zetten. Naast de 'gewone' kleurige doosjes, verkopen supermarkten ook tonijnsalade in luxe doorzichtige verpakking. Zo wekken ze de indruk dat dit verse salade is. Beide salades bevatten echter conserveermiddelen en zijn langere tijd houdbaar, maar de 'verse' variant is vaak wel anderhalf keer zo duur.

Gepubliceerd op:  24 oktober 2013

Tonijnsalade

Albert Heijn bedient zich ook van andere trucs om de tonijnsalade aan te prijzen. Op de verpakking staat een afbeelding van een mooie rode tonijnmoot, terwijl er in de salade een heel andere, goedkopere, tonijnsoort is verwerkt. Daarnaast is de term ambachtelijk op de AH tonijnsalade misplaatst. De tonijnsalade bevat een zuurteregelaar, twee conserveringsmiddelen, meerdere verdikkingsmiddelen, kleurstof en aroma. Ook etiketten blijken niet altijd te kloppen. Jumbo vermeldt op het etiket van zijn Jumbo 'verse' tonijnsalade ten onrechte dat er 37% tonijn in zit, terwijl dit maar 26% blijkt te zijn.

Samenstelling en smaak

De Consumentenbond bekeek de samenstelling en voedingswaarde van 18 tonijnsalades uit de supermarkt en 5 uit de viswinkel. Een consumentenpanel en een drietal experts testten de smaak van de salades. De tonijnsalade Dirk Vers en voordelig haalde het hoogste testoordeel (7,5). Deze salade bevatte ook de meeste tonijn (60%). De tonijnsalade van C1000 eindigde onderaan (5,5) en bevatte ook de minste vis (23%). Als er niet te veel zout in zit, is tonijn een gezond alternatief voor broodbeleg als kaas en worst, omdat het weinig slecht vet en suiker bevat.

Op de Wall of Shame van de Consumentenbond zijn meer mooie voorbeelden te vinden van marketingtrucs van fabrikanten. Consumenten kunnen hun vondsten van kletsplaatjes voor de Wall of Shame mailen naar kletsplaatjes@consumentenbond.nl