Adviseurs Meeus vaag over band met moedermaatschappij Aegon
Gepubliceerd op:30 april 2014
Eén adviseur zei zelfs: 'Het voordeel van Meeus is natuurlijk dat wij niet gebonden zijn.' In geen enkel geval wezen de adviseurs van Meeus de mysteryshoppers voor het kennismakingsgesprek op het bestaan van het dienstverleningsdocument (DVD). In dit document, dat Meeus net als andere financiële dienstverleners aan klanten sinds juli 2013 wettelijk moet overleggen, staat: 'Met één aanbieder van financiële producten hebben wij een zakelijke relatie. Daarmee bedoelen we dat er een eigendomsbelang tussen ons en een andere aanbieder is. Het bovenstaande belang kan invloed hebben op welke producten wij u adviseren. Vraag hiernaar in ons gesprek.' De naam Aegon laat Meeus achterwege in het document.
Dienstverleningsdocument
Financiële instellingen zijn niet verplicht om de naam van de eigenaar in het DVD te noemen of om klanten al voor het kennismakingsgesprek op het DVD te wijzen. De Consumentenbond vindt dat ze daartoe wel moeten worden verplicht. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Consumenten hebben recht om te weten wie er achter de adviseur zit met wie ze in zee willen gaan. Tijdens het eerste gesprek willen consumenten beoordelen of ze in zee gaan met de adviseur. Dan moeten ze zich dus kunnen voorbereiden op het gesprek en ook horen dat Aegon de eigenaar is van het bedrijf. Aegon verkoopt tenslotte zelf bank- en verzekeringsproducten.'