Betaalgegevens consumenten niet verhandelen
Gepubliceerd op:21 mei 2014
Bart Combée, directeur Consumentenbond: "De rechten van consumenten en de plichten van de bank voor het zorgvuldig gebruik van de klant- en betaalgegevens zijn omschreven in de Wet op het financieel toezicht (Wft 4:24 en 4:24a). Daar moeten consumenten ook op kunnen vertrouwen. Banken mogen informatie die zij verkrijgen over het betalingsverkeer van hun klanten wel gebruiken om hun eigen klanten betere diensten te bieden, maar niet om te verhandelen. Ze moeten het klantenbelang centraal stellen, niet het commercieel maken van die informatie voor andere partijen. Ook niet als de gegevens de 'muren' van de bank daarvoor niet verlaten".
Klant- en betaalgegevens
Banken hebben, behalve bij contante betaling, inzicht in alle betaalinformatie. Eventueel aangevuld met postcode, geslacht, leeftijd, andere demografische -en relationele gegevens, zoals familie en de historische klant- en betaalgegevens van familie. Uit die data kunnen zij bijvoorbeeld afleiden of en waar consumenten schulden hebben en of ze online gokken. Ook kunnen banken zien of er boetes zijn betaald en voor wat voor type overtreding het betrof (verkeers- , belasting-, strafrechtelijke boetes). Combée: 'het is allemaal informatie die zeer persoonlijk en gevoelig is zo moeten banken het ook behandelen'.