icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Klantenservice energiebedrijven ondermaats

Nieuws | Klantenservices van energiebedrijven presteren vaak slecht: vragen van klanten worden onvoldoende of helemaal niet beantwoord en de wachttijden bij zowel de telefonische klantenservices als via email zijn regelmatig lang. Dat blijkt uit een onderzoek in de Consumentengids van september 2014. Gemiddeld scoren de bedrijven een 5,2. Alleen United Consumers scoort een ruime voldoende (7,3). Oxxio (3,9) en Electrabel (3,3) eindigen onderaan.

Gepubliceerd op:  25 augustus 2014

Klantenservice

Snel naar:


Mysteryshoppers van de Consumentenbond stelden 12 energiebedrijven per mail en telefonisch vragen over de kosten van een jaarcontract, overstappen, het verschil tussen netbeheerder en leverancier, zonnepanelen en de slimme meter. Van de 240 verstuurde mails werd 15% niet beantwoord. Slechts vier bedrijven gaven altijd antwoord: Energiedirect.nl, Greenchoice, Budgetenergie en United Consumers. Oxxio reageerde slechts  op 11 van de 20 mails en Electrabel maakte het helemaal bont: op tweederde van de vragen kwam geen antwoord.

Onvolledig

De kwaliteit van de antwoorden laat ook vaak te wensen over. Zo noemen veel bedrijven de netwerkkosten niet als wordt gevraagd naar de kosten van een energiecontract en waarschuwt tweederde niet voor een boete bij tussentijds overstappen naar een andere leverancier. De klantenservicemedewerkers hebben ook weinig kaas gegeten van zonnepanelen; het merendeel kon het verschil tussen terugleveren en salderen niet goed uitleggen. En bijna geen enkele leverancier vermeldt dat consumenten de slimme meter kunnen weigeren.

Consumenten die klachten hebben over de klantenservice van hun energiebedrijf kunnen die plaatsen op Klachtenkompas.nl