icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Update: Staatsloterij verstopt veranderingen prijzenpakket

Nieuws | De Staatsloterij is niet open over de wijzigingen die ze hebben doorgevoerd in hun prijzenpakket. Sinds de trekking van oktober 2014 is de winkans gedaald van 51,9% naar 50,1%. Deelnemers winnen niets meer als van hun lotnummer de laatste 4, 3 of 2 eindcijfers goed zijn, op een 2-cijferig 'geluksgetal' na. De Consumentenbond vindt dat consumenten luid en duidelijk moeten worden geïnformeerd over wijzigingen.

Gepubliceerd op:  28 oktober 2014

geld tellen

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Wij vinden dat de Staatsloterij hun lotenkopers en vaste spelers actief, bijvoorbeeld via een advertentie, website of  e-mail, op de hoogte moet brengen. Alleen zo kunnen zij een afgewogen keuze maken om wel of niet mee te spelen.'

De Staatsloterij hangt de verandering van het prijzenpakket bepaalt niet 'aan de grote klok'. De wijziging is nergens op de website van de loterij terug te vinden en ook consumenten die maandelijks automatisch meespelen met de Staatsloterij zijn niet geïnformeerd.

Alle 5 goed

Het aantal prijzen van €100 is wel toegenomen, maar daarvoor moet een speler alle 5 cijfers goed hebben of het 2-cijferige 'Geluksgetal' hebben.

Volgens de Staatsloterij speelt ze met de wijziging in op de wensen van de spelers. Die zouden niet blij zijn met kleine prijsjes van €5, omdat een lot €15 kost. Met de verandering verdwijnen echter ook de prijzen van €30. Als troostprijs zijn er nog 4 prijzen van €7,50.

De Consumentenbond deed in 2012 onderzoek naar de winkansen van verschillende loterijen.

update 30 oktober 2014:

De Staatsloterij heeft zich de kritiek van de Consumentenbond aangetrokken. De organisatie legt de veranderingen in het prijzenpakket nu uitgebreid uit op de homepage van de Staatsloterij. Consumenten die automatisch meespelen kregen dinsdagavond 29 oktober een persoonlijke mail waarin de Staatsloterij de veranderingen uitlegt. De Consumentenbond is blij dat de Staatsloterij nu duidelijk communiceert met zijn klanten.