Oproep aan Tweede Kamer: dicht hiaten in zelfregulering kindermarketing
Gepubliceerd op:31 maart 2016
Nu worden kinderen nog altijd blootgesteld aan kinderreclame voor bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs.
Tekortkomingen
De alliantie vraagt met name aandacht voor 2 grote tekortkomingen in de huidige zelfreguleringsregels:
- De voedingskundige criteria die de levensmiddelenindustrie heeft geformuleerd, zijn veel te ruim. Daardoor kunnen fabrikanten nog steeds reclame maken voor ongezonde producten.
- De levensmiddelenindustrie maakt uitzonderingen op de definitie van reclame van de Nederlandse Reclame Code (artikel 1), waardoor zij ruimte creëert voor reclame op bijvoorbeeld verpakkingen.
Inconsequent
Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Het is enorm inconsequent dat de levensmiddelenindustrie zichzelf beperkingen oplegt voor reclames op televisie, maar dat fabrikanten vervolgens wel allerlei idolen mogen inzetten op verpakkingen om hun producten aan te prijzen. Blijkbaar is de industrie niet écht bereid om kindermarketing aan banden te leggen, daarom vragen wij de politiek om in te grijpen.'
Het overgrote deel van de kindermarketing voor voedingsmiddelen is voor ongezond eten en drinken, wat bijdraagt aan een dikmakende omgeving. Naast de hiaten in de regels, blijkt ook dat fabrikanten zich veelal niet aan de eigen regels houden. In september 2015 zijn, na een klacht van Foodwatch, 12 fabrikanten op de vingers getikt omdat ze zich niet aan de vernieuwde zelfreguleringsregels hielden van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen.
Over de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
De 'Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding' is in februari 2015 opgericht en bestaat uit:
- AJN Jeugdgezondheidszorg Nederland
- Consumentenbond
- Diabetes Fonds
- Foodwatch Nederland
- Gemeente Amsterdam
- GGD Amsterdam
- Nederlandse Hartstichting
- Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas
- Obesitas Vereniging
- Ouders van Waarde
- Nederlandse Vereniging van Diëtisten
- Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde
- Wereld Kanker Onderzoek Fonds
- Wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel
- Universiteit Maastricht
- Vrije Universiteit
Bekijk ook:
- De brief van de Alliantie aan de fractiewoordvoerders preventie, Tweede Kamer;
- Het position paper van de Alliantie;
- De website van de Alliantie: stopkindermarketing.nl
- Het onderzoek van de Hartstichting 'Meerderheid ouders wil scherpere regels voor kidsmarketing'.