icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Alliantie genomineerd voor Kinderrechten Award

Nieuws | De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is genomineerd voor de Kinderrechten Award 2017. Dit maakte Adriana van Dooijeweert, president van het College voor de Rechten van de Mens, woensdag 29 maart bekend tijdens de Kinderconferentie in Middelburg. Dit jaar wordt deze nieuwe tweejaarlijkse prijs uitgereikt aan partijen die zich inzetten voor de rechten van het kind op het gebied van gezonde en eerlijke voeding.
Babs van der Staak

Woordvoerder

Gepubliceerd op:  30 maart 2017

Oproep-Tweede-Kamer-zelfregulering-kindermarketing

De Alliantie vindt het een grote eer om als jonge coalitie in aanmerking te komen voor deze nominatie. Hiermee wordt het belang van een ban op kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen nogmaals benadrukt. Hier zet de Alliantie zich dagelijks voor in en de nominatie steunt de Alliantie in die strijd. De Consumentenbond maakt sinds de oprichting deel uit van de Alliantie.

Naast de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, zijn ook Jongeren op Gezond Gewicht en Stichting Kinderen van de Voedselbank genomineerd. De uitreiking van de Kinderrechten award 2017 zal plaatsvinden op 3 oktober tijdens een bijeenkomst van de Raad van Europa in Middelburg.

Over de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding

stop-kindermarketingDe Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is in februari 2015 opgericht en bestaat uit AJN Jeugdartsen Nederland, de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, de gemeente Amsterdam, de gemeente Rotterdam, de GGD Amsterdam, de Hartstichting, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Obesitas Vereniging, Ouders van Waarde, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.

Het volledige positionpaper 'Marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen: mag het gezonder?!' en een filmpje over kindermarketing staan op stopkindermarketing.nl.