icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumenten willen einde aan onzin op voedselverpakkingen

Nieuws|Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 90% van de consumenten vindt dat er iets moet worden gedaan aan misleidende informatie op etiketten. De Consumentenbond start de campagne ‘Dit deugt niet’ en roept consumenten op de petitie voor eerlijke informatie op voedselverpakkingen te tekenen.

Babs van der Staak

Babs van der Staak , Woordvoerder Gepubliceerd op:26 september 2017

dit-deugt-niet-nieuws

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies.


Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De lijn tussen verleiding en misleiding op verpakkingen blijkt flinterdun. Een voorbeeld is Sourcy Vitaminwater. Dat verdient echt de naam water niet; er zitten maar liefst 6 suikerklontjes in een halve liter flesje. Of Jordans Super Berry Granola, waar de naam en de verpakking de suggestie wekken dat de granola vol bessen zit, terwijl er in werkelijkheid maar 2,5% in zit. En wat te denken van Zonnatura, een merk dat zich profileert als ‘natuurlijk’ en ‘maatschappelijk verantwoord’ maar een 20 kruiden oplosthee verkoopt dat voor 92% uit suiker bestaat.’

Test internetpanel

De Consumentenbond legde 10 voedingsmiddelen voor aan bijna 11.000 leden van zijn internetpanel en liet hen ook vragen over de informatie op verpakkingen beantwoorden. 93% van het panel vindt dat de voorkant van een product een goed beeld moet geven van wat er in zit. Volgens 91% wekken ingrediënten die prominent op de voorkant van de verpakking staan de indruk dat daar veel van in het product zit.