icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Veelgestelde vragen Beeldbuisclaim

Samen met Consumentenclaim starten wij de actie Beeldbuisclaim. Op deze pagina leggen wij uit waar de actie precies over gaat en hoe jij mee kunt doen.

Gepubliceerd op:  15 januari 2016


Wat is een beeldbuis?

BBC-content900x600px-tvEen beeldbuis, ook wel kathodestraalbuis genoemd, is onderdeel van een kleurentelevisie of een computerbeeldscherm. Een beeldbuis vormt signalen om tot een beeld.

Kom ik in aanmerking voor de beeldbuisclaim?

Je komt waarschijnlijk in aanmerking als je tussen 1996 en 2006 een kleurentelevisie of computerbeeldscherm hebt gekocht zonder LCD- of plasmascherm. De verboden prijsafspraken zijn namelijk gemaakt voor kathodestraalschermen, beter bekend als beeldbuizen.

Welk bedrag kan ik claimen?

De exacte hoogte van de schade is nog niet bekend. Zodra wij daar meer over weten, word je geïnformeerd. Wij houden je graag met nieuwsbrieven op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Kan ik mij met meerdere producten aanmelden?

Ja. Je kunt je aanmelden met een onbeperkt aantal producten voorzien van een beeldbuis, gekocht in de claimperiode (1996-2006) door jou en/of jouw gezinsleden.

Wat zijn de kosten om aan deze claim mee te doen?

Deelname aan de claim is op basis van no cure no pay. Als er geen bedrag aan je wordt uitgekeerd dan hoef je niets te betalen. Krijg je wel een vergoeding, dan is het vergoedingspercentage 15% inclusief btw met een minimum van €25.

Hoe zit het met de minimumvergoeding van €25?

Voor de administratieve afhandeling van je claim (wij maken een dossier voor je aan, controleren en verwerken je bewijsstukken en verzorgen de uitbetaling) hebben wij een vergoeding van minimaal €25 nodig. Als jouw schadevergoeding meer bedraagt dan €166,67 dan betaal je een percentage van 15%, daaronder geldt het minimum van € 25. Dat geldt ook wanneer je meerdere toestellen aanmeldt.

Zoals aangegeven hoef je nooit iets aan ons te betalen als je zelf niets krijgt. Er is dus altijd sprake van 'no cure no pay'. Uiteraard gaan wij ook proberen om jouw vergoeding aan ons te verhalen op de aansprakelijke partijen. In dat geval betaal je helemaal niets. Wij kunnen alleen vooraf niet garanderen dat dit lukt.

Wat gebeurt er nadat ik mij heb aangemeld op de website?

Nadat je je op de website hebt aangemeld, ontvang je een email met een verificatielink. Klik op de verificatielink om de aanmelding af te ronden. Je komt dan op een scherm waar je een eigen wachtwoord kunt kiezen. Daarna krijg je toegang tot jouw digitale dossier waar je je gegevens kunt aanvullen, toestellen kunt registreren en ons opdracht kunt geven om jouw claim in behandeling te nemen.

Hoe weet ik of mijn toestel onder de claim valt?

Op dit moment is nog niet precies bekend welke merken onder het kartel vallen, maar het lijkt erop dat vrijwel alle merken door het kartel zijn geraakt. Wij adviseren om je hier gratis en vrijblijvend aan te melden als je een toestel hebt aangeschaft tussen 1-1-1996 en 31-12-2006. Wij houden je dan graag met nieuwsbrieven op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Na het inloggen vind je een lijst met merken die hoogstwaarschijnlijk onder de claim vallen. Dit kan de komende tijd nog wel veranderen. LCD- en plasmaschermen vallen niet onder het kartel.

Welke bewijsstukken moet ik aanleveren?

Op dit moment weten wij nog niet precies welke bewijsstukken vereist zijn voor een geldige beeldbuisclaim. Wanneer wij hier meer zekerheid over hebben, laten wij je dat weten. Je hoeft in dit stadium nog geen stukken aan ons op te sturen. Het is verstandig om de bewijsstukken die je nog hebt goed te bewaren. Mogelijke bewijsstukken zijn de aankoopnota en/of het garantiebewijs. Als je die niet meer hebt, kun je  mogelijk op een andere manier de aanschaf van het toestel aannemelijk maken. Denk dan bijvoorbeeld aan: documentatiemateriaal wat je bij het toestel kreeg, bankafschrift van de aankoop en/of een foto waarop het toestel zichtbaar is.

Kan ik ook meedoen met een buitenlands toestel?

Heb je je toestel in het buitenland gekocht en of woon je in het buitenland en wil je meedoen? Hier is op dit moment nog geen duidelijkheid over. Wij adviseren je om je hier gratis en vrijblijvend aan te melden. Wij houden je dan met nieuwsbrieven op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Waarom gaat de boete die de kartelleden moeten betalen niet naar de gedupeerden?

Het geld van de boete die de Europese Commissie oplegt, gaat naar de EU-begroting en leidt tot een vermindering van de nationale bijdragen van de lidstaten aan die begroting. Zo stroomt het geld uiteindelijk terug naar de Europese belastingbetaler. Naast het betalen van de boete moeten de karteldeelnemers ook aan de gedupeerde consumenten de geleden schade vergoeden. Dat is niet de taak van de Europese Commissie. Vandaar dat wij als belangenbehartigers deze actie zijn gestart en eisen dat die schade wordt vergoed.

Wanneer worden de claims uitbetaald?

Als het hoger beroep tegen de hoogte van de boete is afgerond en het besluit van de Europese Commissie onherroepelijk is, kan het indienen van de claims starten. Wij kunnen nog niet aangeven wanneer dit precies zal zijn. We willen compensatie afdwingen en bereiden gerechtelijke procedures voor, maar ook een regeling buiten de rechter om (schikking) behoort nog tot de mogelijkheden. Via onze website en nieuwsbrieven houden wij je graag op de hoogte.

Wat is hoofdelijke aansprakelijkheid?

Volgens Nederlands recht kan bij een onrechtmatige daad door een groep ieder lid van de groep voor de gehele schade worden aangesproken.

Philips is in hoger beroep gegaan. Kan ik een bedrag kan claimen?

Het hoger beroep van Philips richt zich slechts op de hoogte van de boete. Zij betwisten het maken van de verboden prijsafspraken niet. Wij hebben er dan ook vertrouwen in dat blijft vaststaan dat de producenten onrechtmatig hebben gehandeld.

Is het serienummer vereist?

Nee, het serienummer is niet vereist. Ook als je niet meer weet wat het serienummer van je toestel was, kun je gewoon meedoen. Kijk bij de vraag over bewijsstukken welke informatie nodig is. Als je nog wel beschikt over de type-aanduiding en het serienummer dan versterkt dat je zaak.

Ik heb mij in het verleden aangemeld. Moet ik opnieuw aanmelden?

Ja, je moet je dan opnieuw aanmelden. Waarschijnlijk heb je de aanmelding niet succesvol afgerond. Na het aanmelden, krijg je een bevestigingsmail met een verificatielink waarop je moet klikken. Pas daarna is je aanmelding afgerond. Controleer zo nodig je spambox als deze bevestigingsmail niet in je inbox verschijnt.