Consumentenbescherming: nog veel werk aan de winkel
Gepubliceerd op:16 april 2009
Onderzoeken van de CA duren soms erg lang. Zorgvuldigheid moet uiteraard voorop staan, maar het is ook belangrijk dat gedupeerde consumenten niet langdurig in onzekerheid verkeren. Aan (vermeend) onrechtmatige praktijken moet snel een eind worden gemaakt. De personele capaciteit en de wettelijke bevoegdheden van de CA zouden daarom moeten worden uitgebreid.
Collectief actierecht
Naast het stoppen van toekomstige onrechtmatige praktijken, moet het voor groepen gedupeerde consumenten en representatieve consumentenorganisaties mogelijk worden om collectief schadevergoeding te kunnen eisen. Bijvoorbeeld als zij slachtoffer zijn van misleidende reclame of een agressieve verkooptruc. In 2008 bedroeg het totaal aan schade 579 miljoen euro door oneerlijke handelspraktijken, zo bleek uit een onderzoek van de CA. De Consumentenbond kan op dit moment wettelijk gezien geen schadevergoeding afdwingen namens een groep consumenten. De bond pleit daarom al geruime tijd voor verbetering van het collectieve actierecht in deze richting. Zo kunnen publiekrechtelijke toezichthouders en privaatrechtelijke consumentenorganisaties elkaar verder versterken.