icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Oplichters misbruiken naam Fraudehelpdesk

Oplichters bellen mensen op uit naam van de Fraudehelpdesk. Ze vertellen hun slachtoffers dat ze meteen hun geld moeten veiligstellen vanwege een digitale dreiging of fraude. De criminelen dringen erop aan dat het geld direct wordt overgemaakt naar een ‘veilige kluisrekening’. Die rekening is, uiteraard, van de oplichter. Volgens de Fraudehelpdesk bellen de oplichters op momenten dat de Fraudehelpdesk gesloten is, zodat je die niet kunt bellen om het verhaal te checken.

   Gepubliceerd op:27 juni 2023

Bankhelpdeskfraude

De truc is een variant op bankhelpdeskfraude, die geregeld de kop opsteekt. Het komt voor dat een crimineel zich voordoet als bankmedewerker en zegt dat je bankpas vervangen moet worden. Je moet hem dan opsturen, nadat je de pincode hebt verteld. In een nog brutalere variant komt er iemand aan de deur om je betaalpas op te halen.

Ook kan de crimineel aanbieden op afstand te ‘helpen’ door je pc over te nemen, bijvoorbeeld met het programma Teamviewer. Dan wordt je geld letterlijk voor je ogen gestolen. Criminelen weten soms het telefoonnummer van de bank te ‘spoofen’: dan zie je op je telefoonscherm het nummer van de bank.

Voorkom dat je slachtoffer wordt

Herken (bank)helpdeskfraude:

  • Je bank belt je nooit om te zeggen dat je geld moet veiligstellen, moet overboeken naar een 'kluisrekening' of iets vergelijkbaars. De Fraudehelpdesk doet dat evenmin.
  • Stuur geen (doorgeknipte) pinpas op. Laat hem ook niet ophalen.
  • Als je twijfelt, vraag de ‘medewerker’ om zijn naam, hang op en bel zelf naar de bank.
  • Let op: de oplichter weet soms persoonlijke gegevens van je.
  • Stel een lagere daglimiet in. En verhoog deze niet onder druk van een (nep)medewerker.

Lees meer over bankhelpdeskfraude.