icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Phishing voor pakketjes en energietoeslag

December is phishingseizoen. Er wordt deze maand extra veel online besteld en daar maken criminelen slim gebruik van. Een e-mail of sms van een koeriersdienst komt bij de meeste mensen dan ook niet onverwacht. De kans is groot dat je klikt zonder goed te kijken wie de afzender is. Maar er zijn meer phishingmails actueel.

Gepubliceerd op: 20 december 2022

'We hebben je gemist'

‘We hebben je gemist’ of ‘Je moet je gegevens bijwerken’ kan van een echte koerier komen, maar net zo goed een poging tot phishing zijn. Volgens de Fraudehelpdesk gaan er 2 varianten rond. In de ene soort word je gevraagd je gegevens door te geven, de andere soort vraagt om geld. Omdat het pakketje anders niet bezorgd kan worden.

Ook de energietoeslag is actueel en dus een dankbaar onderwerp voor phishers. Ze worden zogenaamd verstuurd uit naam van MijnOverheid. In de mail staat dat je recht hebt op een extra toeslag. Je moet op een link klikken en dan je gegevens opgeven. Trap er niet in: MijnOverheid stuurt geen mails met een link waarop je moet klikken.

Een valse mail die al langer rondgaat komt zogenaamd van de politie. Daarin word je van een ernstig strafbaar feit beschuldigd: het bekijken van kinderporno of zelfs het handelen daarin. Je moet op de link klikken en reageren. Doe je dat niet, dat komt de politie je arresteren. Allemaal nep, dus klik niet op de link.

Gouwe ouwen

‘Gouwe ouwen’ zijn de e-mails van de bank en de creditcardmaatschappij. Je denkt dat niemand daar nog intrapt en toch zijn het nog steeds de meest voorkomende phishingmails. Je betaalpas of creditcard moet worden vervangen, je moet je opnieuw identificeren. En ook heel snel.

Ten slotte zijn er de winacties van webwinkels en supermarkten. Je bent klant van bijvoorbeeld Bol.com of Albert Heijn, dus een mail van zo’n winkel krijg je wel vaker. Je hebt zogenaamd iets gewonnen en moet snel reageren (klik op de link en log in op een nepwebsite) om de prijs in de wacht te slepen.

Check voordat je klikt

Op onze website staat waaraan je een nepmail en phishing allemaal kunt herkennen. In het kort: 

  • Kijk goed naar de afzender. Een raar mailadres (het deel achter de @) is verdacht. Maar een betrouwbaar ogend adres is zeker geen garantie dat het goed zit.
  • De webwinkel en de bank waar je klant bent, kennen je bij naam. Een aanhef als ‘Beste klant’ is zeer verdacht. Andersom is een persoonlijke aanhef geen garantie.
  • Klik of tik niet zomaar op een linkje. Kijk waarnaar die echt verwijst. Hiermee kunnen criminelen niet sjoemelen. En: banken en de overheid linken nooit naar hun website.
  • Urgentie is verdacht. Criminelen willen niet dat je eerst nadenkt, dus je moet snel reageren om voor een prijs in aanmerking te komen of een boete te voorkomen.
  • Taalfouten zijn altijd foute boel. Een correcte mail is geen garantie.
  • Open geen bijlage! Heel grote kans dat die malware bevatten, zoals een virus of ransomware.
  • Bij twijfel: zoek online, bijvoorbeeld op Fraudehelpdesk.nl.