Gepubliceerd op:20 december 2022
‘We hebben je gemist’ of ‘Je moet je gegevens bijwerken’ kan van een echte koerier komen, maar net zo goed een poging tot phishing zijn. Volgens de Fraudehelpdesk gaan er 2 varianten rond. In de ene soort word je gevraagd je gegevens door te geven, de andere soort vraagt om geld. Omdat het pakketje anders niet bezorgd kan worden.
Ook de energietoeslag is actueel en dus een dankbaar onderwerp voor phishers. Ze worden zogenaamd verstuurd uit naam van MijnOverheid. In de mail staat dat je recht hebt op een extra toeslag. Je moet op een link klikken en dan je gegevens opgeven. Trap er niet in: MijnOverheid stuurt geen mails met een link waarop je moet klikken.
Een valse mail die al langer rondgaat komt zogenaamd van de politie. Daarin word je van een ernstig strafbaar feit beschuldigd: het bekijken van kinderporno of zelfs het handelen daarin. Je moet op de link klikken en reageren. Doe je dat niet, dat komt de politie je arresteren. Allemaal nep, dus klik niet op de link.
‘Gouwe ouwen’ zijn de e-mails van de bank en de creditcardmaatschappij. Je denkt dat niemand daar nog intrapt en toch zijn het nog steeds de meest voorkomende phishingmails. Je betaalpas of creditcard moet worden vervangen, je moet je opnieuw identificeren. En ook heel snel.
Ten slotte zijn er de winacties van webwinkels en supermarkten. Je bent klant van bijvoorbeeld Bol.com of Albert Heijn, dus een mail van zo’n winkel krijg je wel vaker. Je hebt zogenaamd iets gewonnen en moet snel reageren (klik op de link en log in op een nepwebsite) om de prijs in de wacht te slepen.
Op onze website staat waaraan je een nepmail en phishing allemaal kunt herkennen. In het kort: