icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Desembrood

Vraag: Bij de bakker zie ik steeds meer desembrood liggen. Is dat gezonder dan brood waar gist aan is toegevoegd?

Antwoord: In desembrood gebruikt de bakker (zuur)desem, een pap van meel en water. Door de melkzuurbacteriën en gisten, die van nature aanwezig zijn in het meel, ontstaat een natuurlijke fermentatie (gisting). Dit zorgt ervoor dat deeg kan rijzen. De voedingswaarden van gist- en desembrood zijn gelijk. Ze bevatten vergelijkbare hoeveelheden koolhydraten, eiwitten, vezels, vitaminen en mineralen.

Er zijn aanwijzingen dat bij natuurlijke fermentatie diverse stoffen zouden ontstaan die een positief effect op de gezondheid kunnen hebben. Ook zouden de voedingsstoffen beter door het lichaam worden opgenomen. Er is echter geen wetenschappelijk bewijs dat het eten van desembrood gezonder is dan gistbrood. 

Desembrood kan volkoren, bruin en wit zijn. Volkorenbrood is aantoonbaar gezonder dan witbrood. Kies daarom voor volkoren en laat de keuze voor desem- of gistbrood afhangen van je smaak.

Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum
Gezondgids 2, 2018

Terug naar het overzicht
 

Gezondgids

Wil je bewust en gezond leven? Laat de Gezondgids je daarbij helpen, met tests van voedsel en medicijnen. Maar ook met praktische tips waar je elke dag iets mee kunt. Daarnaast ook veel adviezen over hoe je klachten en gebreken voorkomt en je conditie op peil houdt en actueel gezondheidsnieuws.

Meer informatie over de Gezondgids

gezondgids-4-2018