icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Desembrood

Vraag: Bij de bakker zie ik steeds meer desembrood liggen. Is dat gezonder dan brood waar gist aan is toegevoegd?


Antwoord: In desembrood gebruikt de bakker (zuur)desem, een pap van meel en water. Door de melkzuurbacteriën en gisten, die van nature aanwezig zijn in het meel, ontstaat een natuurlijke fermentatie (gisting). Dit zorgt ervoor dat deeg kan rijzen. De voedingswaarden van gist- en desembrood zijn gelijk. Ze bevatten vergelijkbare hoeveelheden koolhydraten, eiwitten, vezels, vitaminen en mineralen.

Er zijn aanwijzingen dat bij natuurlijke fermentatie diverse stoffen zouden ontstaan die een positief effect op de gezondheid kunnen hebben. Ook zouden de voedingsstoffen beter door het lichaam worden opgenomen. Er is echter geen wetenschappelijk bewijs dat het eten van desembrood gezonder is dan gistbrood. 

Desembrood kan volkoren, bruin en wit zijn. Volkorenbrood is aantoonbaar gezonder dan witbrood. Kies daarom voor volkoren en laat de keuze voor desem- of gistbrood afhangen van je smaak.

Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum
Gezondgids 2, 2018

Terug naar het overzicht
 

Smaakt dit naar meer?

Met de Gezondgids krijg je meer grip op je gezondheid. Wij beoordelen de laatste voedingstrends, selecteren het nieuws en geven praktische tips om in beweging te blijven.

Lees de gratis artikelen

Gezondgids 3 2020 1200x1200