! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Kookvocht

Vraag: Ik drink na het koken van sommige groenten het kookwater op voor de extra vitaminen. Is dat eigenlijk wel aan te raden?

Gepubliceerd op:7 juni 2019


Antwoord: Als je een gevarieerd en gezond voedingspatroon hebt, krijg je in principe voldoende vitaminen en mineralen binnen. Door groente niet langer dan nodig te koken in weinig water, beperk je vitamineverlies.

Kookvocht drinken is meestal af te raden. Zo bevat kookwater van aardappelen het plantengif solanine. Ook kookvocht van nitraatrijke groenten (zoals spinazie, bieten en andijvie) kun je beter niet opdrinken, evenals kookwater waaraan zout is toegevoegd. Kookvocht van kikkererwten en andere peulvruchten kan daarentegen wél waardevol zijn om te hergebruiken. Dit kookvocht is rijk aan eiwitten en kan ei vervangen bij de bereiding van bijvoorbeeld chocolademousse en meringue.

Brigitte van der Bent, redacteur-onderzoeker Voeding bij de Consumentenbond
Gezondgids 3, 2019

Terug naar het overzicht

Boek 'Hoe zit dat?'

Gezondheid en voeding zijn populaire onderwerpen. Dat merken we aan de hoeveelheid vragen die hierover bij ons binnenkomen. Voor het boek ‘Hoe zit dat?’ selecteerden we 250 heel diverse vragen en de antwoorden van deskundigen.

Hoe zit dat 2021 1200x1200