icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Bekijk het aanbod.

Energiecollectief icon

Peulvruchten

Vraag: Ik dacht met het eten van sperziebonen, tuinbonen, peultjes en doperwten regelmatig peulvruchten te eten. Maar onlangs las ik dat deze groenten niet tot de peulvruchten behoren. Hoe zit dat precies?

Antwoord: Bij de indeling van voedingsmiddelen gaan we uit van de indeling van het Nederlands Voedingsstoffenbestand, de evaluatie van de Gezondheidsraad in het rapport Richtlijnen Goede Voeding 2015 en van het gebruik door de Nederlandse consument. Als gevolg hiervan zijn linzen en kapucijners ingedeeld bij de peulvruchten, net als bijvoorbeeld kidney-, soja-, bruine, witte en zwarte bonen, groene erwten en spliterwten. Doperwten, sperziebonen, tuinbonen en peultjes vallen via deze indeling onder groenten.

In het rapport Richtlijnen Goede Voeding 2015 concludeert de Gezondheidsraad dat het eten van peulvruchten het (slechte) LDL-cholesterol in het bloed verlaagt. Het eten van groenten verlaagt de bloeddruk en hangt samen met een lager risico op coronaire hartziekten, beroerte en darmkanker.

Astrid Postma-Smeets, expert Voeding en Gezondheid bij het Voedingscentrum
Gezondgids 6, december 2017

Terug naar het overzicht

 

Gezondgids

Wil je bewust en gezond leven? Laat de Gezondgids je daarbij helpen, met tests van voedsel en medicijnen. Maar ook met praktische tips waar je elke dag iets mee kunt. Daarnaast ook veel adviezen over hoe je klachten en gebreken voorkomt en je conditie op peil houdt en actueel gezondheidsnieuws.

Meer informatie over de Gezondgids

gezondgids-6-2017