icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Pitten en zaden

Vraag: In de Schijf van Vijf zie ik geen pitten en zaden staan. Hoe zit dat? Ze hebben toch dezelfde gezondheidseffecten als noten?

Gepubliceerd op:7 juni 2019


Antwoord: Pitten en zaden staan wel in de Schijf van Vijf; ze vallen onder het vak vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel. De producten in deze groep bevatten veel eiwit. Pitten en zaden lijken qua samenstelling veel op noten en bevatten relatief veel eiwit en onverzadigde vetten. De gezondheidseffecten van pitten en zaden komen daardoor overeen met die van noten. Sommige zaden zoals lijnzaad en chiazaad bevatten veel voedingsvezel (meer dan 30 gram vezel per 100 gram, waar noten zo’n 4 tot 8 gram vezel per 100 gram bevatten). Voor lijnzaad geldt het advies om hooguit 15 tot 45 gram gebroken lijnzaad per dag te eten. Lijnzaad bevat namelijk cyanogenen die in het lichaam omgezet kunnen worden in de gifstof cyanide (blauwzuur).

Astrid Postma-Smeets, expert Voeding en Gezondheid bij het Voedingscentrum
Gezondgids 3, 2019

Terug naar het overzicht

Gezondgids

Wil je bewust en gezond leven? Laat de Gezondgids je daarbij helpen, met tests van voedsel en medicijnen. Maar ook met praktische tips waar je elke dag iets mee kunt. Daarnaast geven we adviezen over hoe je klachten en gebreken voorkomt en je conditie op peil houdt en krijg je actueel gezondheidsnieuws.

Meer informatie over de Gezondgids

Gezondgids 4 2019