! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Pitten en zaden

Vraag: In de Schijf van Vijf zie ik geen pitten en zaden staan. Hoe zit dat? Ze hebben toch dezelfde gezondheidseffecten als noten?

Gepubliceerd op:7 juni 2019


Antwoord: Pitten en zaden staan wel in de Schijf van Vijf; ze vallen onder het vak vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel. De producten in deze groep bevatten veel eiwit. Pitten en zaden lijken qua samenstelling veel op noten en bevatten relatief veel eiwit en onverzadigde vetten. De gezondheidseffecten van pitten en zaden komen daardoor overeen met die van noten. Sommige zaden zoals lijnzaad en chiazaad bevatten veel voedingsvezel (meer dan 30 gram vezel per 100 gram, waar noten zo’n 4 tot 8 gram vezel per 100 gram bevatten). Voor lijnzaad geldt het advies om hooguit 15 tot 45 gram gebroken lijnzaad per dag te eten. Lijnzaad bevat namelijk cyanogenen die in het lichaam omgezet kunnen worden in de gifstof cyanide (blauwzuur).

Astrid Postma-Smeets, expert Voeding en Gezondheid bij het Voedingscentrum
Gezondgids 3, 2019

Terug naar het overzicht

Boek 'Hoe zit dat?'

Gezondheid en voeding zijn populaire onderwerpen. Dat merken we aan de hoeveelheid vragen die hierover bij ons binnenkomen. Voor het boek ‘Hoe zit dat?’ selecteerden we 250 heel diverse vragen en de antwoorden van deskundigen.

Hoe zit dat 2021 1200x1200