icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Consumentenwetgeving sterk verbeterd

Nieuws | Vanaf 13 juni 2014 zijn consumenten beter beschermd, met name bij online aankopen en overeenkomsten die consumenten telefonisch, aan de deur of op straat afsluiten. Op die datum treden veel nieuwe of verbeterde consumentenrechten in werking. De Consumentenbond is ingenomen met de nieuwe wetgeving en verwacht dat toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) vanaf 13 juni streng toeziet op de naleving ervan door bedrijven.

Gepubliceerd op:  12 juni 2014

Online betalen

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'De consumentenwetgeving is op veel belangrijke punten aangescherpt. De Consumentenbond heeft zich hiervoor lang hard gemaakt. Een mooi voorbeeld hiervan is de schriftelijke instemming bij telefonische verkoop. We kregen veel klachten van consumenten die door de trucs van slimme telefonische verkopers 'ja' zeiden op een aanbod. Daardoor zaten ze aan een langdurig contract vast, dat ze bij nader inzien eigenlijk niet wilden. Mede dankzij onze inzet is daar nu verbetering in gekomen.'

Een greep uit de nieuwe regels:

  • Telefonische overeenkomsten voor het geregeld leveren van diensten, zoals telefonie en energie, zijn pas geldig als de consument er schriftelijk mee instemt;
  • Consumenten die door misleiding een overeenkomst hebben gesloten kunnen deze overeenkomst eenvoudig schriftelijk ontbinden;
  • Het tarief voor 090x-klantenservicenummers wordt maximaal €1 plus de normale belkosten;
  • De bedenktijd voor online of telefonisch gesloten overeenkomsten gaat naar minimaal 14 kalenderdagen.

Op de website van de Consumentenbond staat een overzicht van de nieuwe regels. Consumenten die worden geconfronteerd met ondernemers die zich niet aan de nieuwe wet houden, kunnen dit melden op www.consuwijzer.nl. Daar licht de ACM ook consumenten en bedrijven voor over de nieuwe regels.

Thuiswinkel.org en Stichting Webshop Keurmerk

De ongeveer 6000 webwinkels die lid zijn van brancheorganisaties Thuiswinkel.org of Stichting Webshop Keurmerk, hebben hun Algemene Voorwaarden (AV) al op 1 juni 2014 aangepast aan de nieuwe wetgeving. Deze AV zijn in overleg met de Consumentenbond tot stand gekomen. Ook zijn de leden van deze brancheclubs aangesloten bij een onafhankelijke geschillencommissie, een laagdrempelig, snel en goedkoop alternatief voor de rechter.