Oproep tot maatregelen voor betere geschillenbeslechting
Joyce Donat WoordvoerderGepubliceerd op:27 juni 2017
Het advies is een vervolg op een eerder advies hierover dat de CCA gaf in april 2016. De CCA beveelt onder meer aan om minnelijke oplossingen te bevorderen, waardoor geschillen minder worden gejuridiseerd. Tegelijkertijd pleit de CCA nogmaals voor snelle invoering van een vereenvoudigde procedure bij de kantonrechter. Ook het klachtproces van geschillencommissies moet eenvoudiger. In het kader van deze buitengerechtelijke geschillenbeslechting beveelt de CCA verder onder andere nog aan de kwaliteit van geschillencommissies te bewaken en de mogelijkheid van digitaal procederen bij geschillencommissies door te voeren. Verder adviseert de CCA de jaarlijkse overheidssubsidie aan de Stichting Geschillencommissie te handhaven.
Noodzaak
De noodzaak om maatregelen te treffen voor een goede toegang tot effectieve gerechtelijke en buitengerechtelijke geschillenbeslechting, wordt bevestigd door het juridisch onderzoeksinstituut HiiL Innovating Justice. HiiL concludeert dat de Nederlandse rechtsstaat voor juristen goed is ingericht, maar voor burgers slecht.
Haal je Recht
De Consumentenbond is op vele fronten actief om consumenten te helpen onder het motto 'Haal je recht'. Uit eerder onderzoek en uit de vele klachten die de Consumentenbond dagelijks ontvangt blijkt dat veel consumenten het moeilijk vinden hun recht te halen. Tussen recht hebben en recht krijgen bestaat een groot verschil.
- Meer informatie over geschillencommissies
- Lees meer over hoe je zelf je gelijk kunt halen bij Haal je Recht
- Lees het volledige advies op de website van de SER