icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Tevredenheid over luchtvaartmaatschappijen

Test|Overal voor moeten bijbetalen. Het is een van de grootste ergernissen bij het vliegen. Van budgetmaatschappijen zijn we dit gewend. Maar ook traditionele maatschappijen werken steeds vaker met betaalde extra’s. Over welke luchtvaartmaatschappijen zijn reizigers het meest (on)tevreden?

Else Meijer

Else Meijer , Expert Woning & Huishouden Bijgewerkt op:1 februari 2019

vliegtuig-indelucht

3 highlights uit het onderzoek

  1. 1
    Grote verschillen in tevredenheid

    Alle luchtvaatmaatschappijen krijgen van hun klanten een voldoende. Maar de één scoort een stuk beter dan de ander. De beste maatschappij krijgt een 9,2, de slechtste een 6,5. 'Traditionele' maatschappijen worden beter gewaardeerd dan budgetmaatschappijen. 

  2. 2
    De grootste ergernissen

    Ondanks de voldoendes zijn er zeker ook punten van kritiek. Bij de grootste moet je bijbetalen en een ander punt is het gebrek aan comfort/ruimte van de stoelen.

  3. 3
    Steeds vaker bijbetalen

    Behalve bij budgetmaatschappijn moet er ook bij 'traditionele' maatschappijen steeds vaker worden bijbetaald. Om zelf een plaats te kunnen kiezen, voor ruimbagage of voor meer beenruimte. Bij de budgetmaatschappijen betaalde maar liefst 80% van de klanten meer dan de standaard ticketprijs.

De volgende luchtvaartmaatschappijen komen terug in ons onderzoek:

  • British Airways
  • Cathay Pacific
  • Corendon
  • Delta Airlines
  • Easyjet
  • Emirates
  • KLM
  • Lufthansa
  • Ryanair
  • Transavia
  • TUI fly
  • Vueling Airlines
  • Wizz Air

Conclusie

Over het algemeen zijn reizigers tevreden. Maar er zijn wel degelijk punten van kritiek. Zo is nog niet de helft van de passagiers tevreden over het comfort van de stoelen. Ze zijn te hard of te krap. Over het eten en drinken aan boord is maar een krappe meerderheid (54%) te spreken.

Tevredenheid per luchtvaartmaatschappij

Zoals te verwachten zijn er tussen de maatschappijen onderling grote verschillen. Het goede voorbeeld geven Emirates (9,2) en Cathay Pacific (8,7). De rijen worden gesloten door prijsvechters Vueling (6,6) en Ryanair (6,5).

MaatschappijRapportcijferPrijs-kwaliteitComfort stoelKwaliteit eten/drinken
  (zeer) tevreden(zeer) tevreden(zeer) tevreden
Emirates9,278%88%87%
Cathay Pacific8,787%70%72%
KLM8,165%55%66%
Lufthansa8,181%73%71%
Delta Airlines7,571%61%63%
Wizz Air7,485%45%- *
Transavia7,366%36%40%
British Airways7,172%60%- *
Easyjet7,078%41%37%
Corendon6,963%36%43%
TUI fly6,860%54%43%
Vueling Airlines6,666%36%- *
Ryanair6,576%28%28%

Benieuwd naar de testresultaten?

Leden hebben onbeperkt toegang tot onze testresultaten. Geen lid? Meld je aan en krijg direct toegang.

Bekijk onze abonnementen

Log in

Arrow_Blue