icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Tevredenheid over luchtvaartmaatschappijen

Test
|
Overal voor moeten bijbetalen. Het is een van de grootste ergernissen bij het vliegen. Van budgetmaatschappijen zijn we dit gewend. Maar ook traditionele maatschappijen werken steeds vaker met betaalde extra’s. Over welke luchtvaartmaatschappijen zijn reizigers het meest (on)tevreden?
Else Meijer

Else Meijer , Expert Woning & Huishouden Bijgewerkt op: 1 februari 2019

vliegtuig-indelucht

3 highlights uit het onderzoek

  1. 1
    Grote verschillen in tevredenheid

    Alle luchtvaatmaatschappijen krijgen van hun klanten een voldoende. Maar de één scoort een stuk beter dan de ander. De beste maatschappij krijgt een 9,2, de slechtste een 6,5. 'Traditionele' maatschappijen worden beter gewaardeerd dan budgetmaatschappijen. 

  2. 2
    De grootste ergernissen

    Ondanks de voldoendes zijn er zeker ook punten van kritiek. Bij de grootste moet je bijbetalen en een ander punt is het gebrek aan comfort/ruimte van de stoelen.

  3. 3
    Steeds vaker bijbetalen

    Behalve bij budgetmaatschappijn moet er ook bij 'traditionele' maatschappijen steeds vaker worden bijbetaald. Om zelf een plaats te kunnen kiezen, voor ruimbagage of voor meer beenruimte. Bij de budgetmaatschappijen betaalde maar liefst 80% van de klanten meer dan de standaard ticketprijs.

De volgende luchtvaartmaatschappijen komen terug in ons onderzoek:

  • British Airways
  • Cathay Pacific
  • Corendon
  • Delta Airlines
  • Easyjet
  • Emirates
  • KLM
  • Lufthansa
  • Ryanair
  • Transavia
  • TUI fly
  • Vueling Airlines
  • Wizz Air

Conclusie

Over het algemeen zijn reizigers tevreden. Maar er zijn wel degelijk punten van kritiek. Zo is nog niet de helft van de passagiers tevreden over het comfort van de stoelen. Ze zijn te hard of te krap. Over het eten en drinken aan boord is maar een krappe meerderheid (54%) te spreken.

Tevredenheid per luchtvaartmaatschappij

Zoals te verwachten zijn er tussen de maatschappijen onderling grote verschillen. Het goede voorbeeld geven Emirates (9,2) en Cathay Pacific (8,7). De rijen worden gesloten door prijsvechters Vueling (6,6) en Ryanair (6,5).

Maatschappij Rapportcijfer Prijs-kwaliteit Comfort stoel Kwaliteit eten/drinken
    (zeer) tevreden (zeer) tevreden (zeer) tevreden
Emirates 9,2 78% 88% 87%
Cathay Pacific 8,7 87% 70% 72%
KLM 8,1 65% 55% 66%
Lufthansa 8,1 81% 73% 71%
Delta Airlines 7,5 71% 61% 63%
Wizz Air 7,4 85% 45% - *
Transavia 7,3 66% 36% 40%
British Airways 7,1 72% 60% - *
Easyjet 7,0 78% 41% 37%
Corendon 6,9 63% 36% 43%
TUI fly 6,8 60% 54% 43%
Vueling Airlines 6,6 66% 36% - *
Ryanair 6,5 76% 28% 28%

Benieuwd naar de resultaten?

Word lid en krijg direct toegang tot alle resultaten van onze experts.

Word lid

Al lid? Log dan in

Arrow_Blue

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.