icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Stop ongezonde kindermarketing

Ondanks beloftes vanuit de levensmiddelenindustrie zijn kinderen nog steeds het doelwit van uitgekiende reclamecampagnes voor ongezonde producten. Dit moet stoppen!

  • Kinderen worden nog steeds verleid

    Kinderen worden doorlopend blootgesteld aan marketing voor ongezond voedsel, zoals fris, koek, snoep, chips en ijsjes. Dit heeft grote gevolgen voor hun gezondheid. Nu én op latere leeftijd.

    Probleem en oplossingen

  • De politiek moet ingrijpen

    We werken samen met de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De politiek moet ingrijpen en voor wetgeving zorgen omdat zelfregulering door de industrie niet werkt.

    Zelfregulering werkt niet

  • Kindermarketing moet stoppen

    Kindermarketing moet aan banden worden gelegd. Wij werken al jaren aan plannen om de politiek te overtuigen dat dit moet stoppen. Dit lijkt eindelijk te lukken.

    Wettelijk ingeperkt

Bekijk de video

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies

Instellingen aanpassen

Tot nu toe

  • Actie Hoogtepunt |

    Yes! Er komt eindelijk wetgeving aan.

    De overheid heeft aangekondigd kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk te willen beperken. Iets dat wij al heel lang graag willen. We zullen beoordelen of het wetsvoorstel wat ons betreft voldoende gaat werken.

    De keuze om zelf te besluiten wat je eet of drinkt, staat enorm onder druk. Dat komt door gehaaide marketingtrucs en een steeds verder groeiend aanbod van fastfood overal om ons heen. Het kabinet wil daar tegenwicht aan bieden met de wettelijke inperking van kindermarketing en gemeentelijke bevoegdheden om nieuwe fastfood-vestigingen te weren.

    Lees het bericht van de overheid

  • Nieuws |

    Kinderen en kindermarketing expliciet benoemd

    Het nieuwe kabinet gaat stappen zetten om de veiligheid van kinderen online te verbeteren. Wij zijn blij dat deze groep expliciet wordt benoemd in het hoofdstuk 'digitalisering'. Kinderen krijgen extra bescherming tegen niet-passende reclame en kindermarketing.

    Lees het hele nieuwsbericht over het coalitie-akkoord

  • Actie Succes |

    Spanje verbiedt 'marketing' ongezond voedsel kinderen

    De Spaanse minister van Consumptie heeft een wet aangekondigd die 'marketing' van ongezond voedsel voor kinderen verbiedt. Het ministerie vindt (net als wij) dat zelfregulering onvoldoende was en is.

    Spanje volgt landen als het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Portugal. Deze landen hebben al beperkingen op reclame-uitingen voor ongezond voedsel voor kinderen.

    De Spaanse consumentenorganisatie OCU is blij met de wet. De stap is genomen nadat zij een campagne over dit onderwerp lanceerde. Maar nog niet alles is perfect. Alleen tv-advertenties op bepaalde tijden van de dag worden gedekt.

  • Nieuws |

    De Europese Commissie moet strenger worden

    De Europese Commissie moet met strengere maatregelen komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleit de Consumentenbond. Het huidige systeem van zelfregulering door de voedselindustrie werkt onvoldoende.

    Lees het nieuwsbericht

  • Nieuws |

    Nog steeds te veel kindermarketing

    supermarkt-2-vrouw-kind-nutriscore

    Kinderen zien nog steeds veel te veel reclame voor ongezond voedsel op tv en steeds vaker bij online influencers. Dat blijkt uit Monitor Kindermarketing voor Voedingsmiddelen 2020 en een onderzoek naar marketing via sociale media. Na 15 jaar zelfregulering door de voedingssector is er nog weinig bereikt. De huidige regels zijn niet opgesteld om kinderen echt te beschermen en worden zelfs niet altijd nageleefd. De Consumentenbond pleit voor een wettelijk verbod op kindermarketing voor producten buiten de Schijf van Vijf en strengere controles van de regels.

Goeie actie? Word lid

De Consumentenbond bestaat voor en dankzij jou. Als je lid wordt, steun je ons werk en kunnen we blijven strijden voor een eerlijke en veilige markt. Vind jij dat net als wij belangrijk? Voor €5 per maand heb je direct toegang tot meer dan 1500 testresultaten. En kunnen wij voor jouw belangen op blijven komen. Doen dus!

Bekijk onze lidmaatschappen