icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Stop ongezonde kindermarketing

Ondanks beloftes vanuit de levensmiddelenindustrie zijn kinderen nog steeds het doelwit van uitgekiende reclamecampagnes voor ongezonde producten. Dit moet stoppen!

  • De levensmiddelenindustrie verleidt kinderen nog steeds

    Kinderen worden doorlopend blootgesteld aan marketing voor ongezond voedsel, zoals fris, koek, snoep, chips en ijsjes. Dit heeft grote gevolgen voor hun gezondheid. Nu én op latere leeftijd. Lees meer 

  • De politiek moet ingrijpen en een eind maken aan kindermarketing

    Kindermarketing voor ongezond voedsel moet aan banden worden gelegd. Hier strijden we voor samen met de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Omdat zelfregulering door de industrie niet werkt, moet de politiek ingrijpen en voor wetgeving zorgen. Wat is ons doel? 

  • Steun onze actie en help zo mee de campagne groot te maken

    Ken je zelf een voorbeeld van ongezonde kindermarketing? Laat het ons weten! Meld jouw zoethoudertje

Goed voornemen voor K3: geen kindermarketing voor ongezonde voeding

De nieuwe leden van K3 ontvingen op 12 januari 2016 bijzondere fanmail: 

een nieuwsjaarkaart van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding met de oproep zich niet te laten exploiteren om kinderen te verleiden tot het eten en drinken van ongezonde producten.

Bekijk de videoboodschap!

Tot dusver

  • Video | 25 april 2017

    Kinderproducten versus volwassenproducten

    Kinderproducten zien er leuk uit, maar zijn niet altijd de beste keus voor je kind. Dat bleek uit onze inventarisatie van supermarktproducten met kinderreclame erop. Lees meer over ons onderzoek.

  • Nieuws | 2 maart 2017

    Tweede kamer stemt in met onafhankelijke monitoring kindermarketing

    Hippo-1200x800

    De Tweede Kamer heeft op 23 februari 2017 ingestemd met de motie van het CDA (Bruins Slot) over kindermarketing. In de motie staat dat de naleving van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen door de voedingsindustrie onafhankelijk moet worden gemonitord. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is blij met dit besluit.

    Op dit moment schrijft de voedingsindustrie zelf de regels voor kindermarketing voor. Deze zelfregulering blijkt tot nu toe niet effectief, vindt de Alliantie. Het aantal bedrijven dat in 2016 de regels voor kindermarketing overtrad, is gestegen ten opzichte van 2015 . 'Een zorgelijke ontwikkeling' aldus Carolien Martens van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. 'Het feit dat er nu een onderzoek komt naar onafhankelijke monitoring is een goede stap voorwaarts.'

  • Video | 23 november 2016

    Kijktip!

    radar screenshot kindermarketing

    De uitzending van Rambam gaat undercover bij de marketeers van de levensmiddelenindustrie.

    Bekijk de uitzending van Rambam

  • Actie Hoogtepunt | 9 november 2016

    Lay's past actie voorwaarden aan na kritiek Consumentenbond

    lays

    Lay’s neemt onze kritiek op de 'Cheer for your favorite' actie serieus en heeft ons laten weten het beleid rondom deze actie aan te scherpen. Lay’s benadrukt dat de actie niet voor kinderen jonger dan 13 jaar is, ook al reageren er toch jonge kinderen op de actie. Lay’s wil zich houden aan de internationale afspraken die de fabrikant gemaakt heeft om kindermarketing terug te dringen. Meer informatie over de actie van Lay's.

    0 reacties
  • Actie Hoogtepunt | 8 juli 2016

    PLUS Supermarkt wil stoppen met kindermarketing via verpakkingen

    Als eerste supermarktketen belooft PLUS te stoppen met kindermarketing van ongezonde producten via verpakkingen van het PLUS-huismerk. De Consumentenbond is blij met de beslissing van PLUS. Het is de eerste keer dat een supermarkt deze stap zet. We hopen dat snel meer supermarkten en fabrikanten zullen volgen! Lees meer

  • Nieuws | 1 april 2016

    Staatssecretaris Van Rijn: maatregelen tegen kindermarketing

    Tijdens het Algemeen Overleg Preventie op 31 maart in de Tweede Kamer deed staatssecretaris Van Rijn een oproep aan de voedingsindustrie om met de volgende maatregelen te komen:

    - maatregelen rondom de inzet van kinderidolen op verpakkingen;
    - beter toezicht op marketing gericht op kinderen via online-kanalen, waaronder social media. 

    Lees meer

  • Nieuws | 31 maart 2016

    Oproep aan Tweede Kamer: dicht hiaten in zelfregulering kindermarketing

    In aanloop naar het Algemeen Overleg Preventie op 31 maart roept de 'Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding' de Tweede Kamer op om de gaten in de huidige regels voor kindermarketing te dichten. Lees meer

  • In de media | 28 maart 2016

    Te weinig toezicht op vlogs met reclame voor ongezonde voeding

    De Consumentenbond, de Hartstichting en het Diabetes Fonds waarschuwen voor de gevolgen van reclame voor ongezonde voeding door vloggers. De organisaties uiten hun zorgen over het toenemende aantal vlogs waarin ongezonde producten worden aangeprezen, zonder dat daarbij wordt vermeld dat het om een reclameboodschap gaat. Jonge kijkers hebben dit vaak niet in de gaten. 
    De Consumentenbond lichtte dit standpunt toe in een aantal interviews:

    Jeugdjournaal (eerste item)
    NOS Achtuurjournaal (vanaf minuut 13)

  • Nieuws | 12 januari 2016

    Goed voornemen voor K3: geen kindermarketing voor ongezonde voeding

    De nieuwe leden van K3 ontvingen op 12 januari 2016 bijzondere fanmail: een nieuwsjaarkaart van de Alliantie 'Stop kindermarketing ongezonde voeding', met de oproep zich niet te laten exploiteren om kinderen te verleiden tot het eten en drinken van ongezonde producten. Lees meer

  • In de media | 12 januari 2016

    Studio100 belooft beterschap

    Studio100, het marketingbedrijf achter onder andere K3, trek zich de kritiek op de ongezonde kindermarketing aan: 'We gaan kijken hoe we ons beleid kunnen finetunen in functie van veranderende inzichten op het vlak van voeding'. Wat dat betekent, blijft onduidelijk, want de Alliantie 'Stop kindermarketing ongezonde voeding' heeft van Studio100 zelf geen antwoord ontvangen. Lees meer

  • Actie Hoogtepunt | 1 oktober 2015

    Gemeente Amsterdam sluit zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing

    Als eerste gemeente in Nederland heeft Amsterdam zich vandaag aangesloten bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Wethouder Zorg, Eric van der Burg (VVD): 'Zelfregulering van de voedselindustrie werkt gewoon niet goed genoeg. Ik wil dat er strengere wettelijke maatregelen komen, om de marketing van ongezonde voeding gericht op kinderen een halt toe te roepen'. Lees meer

  • Actie Hoogtepunt | 23 september 2015

    Reclamecode Commissie tikt fabrikanten op de vingers

    De Reclame Code Commissie stelt dat er ongeoorloofde reclame richting kinderen is gemaakt in een 'Vakantie Doeboek'. 12 fabrikanten overtraden de regels, waaronder grote voedselbedrijven als Unilever, Kellogg’s, Heinz, Iglo en Friesland Campina. 

    De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, waar de Consumentenbond in vertegenwoordigd is, spoorde de overtredingen van de reclamecode op, en organisatie Foodwatch diende klachten in bij de Reclame Code Commissie. Veel geadverteerde producten in het 'Vakantie Doeboek' bevatten meer vet, suiker of zout dan is toegestaan volgens de - toch al zwakke - regels voor reclames gericht op kinderen. Ook waren een aantal reclames niet als reclame herkenbaar, maar vermomd als spelletjes en kleurplaten. Ook dit is niet toegestaan. Lees meer

  • Nieuws | 8 juli 2015

    Alliantie blij met uitnodiging gesprek Van Rijn over kindermarketing

    De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding gaat graag in op de uitnodiging van staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid om over de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) te praten. Lees meer

  • Video | 24 april 2015

    Uitzending Koopkracht over kindermarketing ongezonde voeding

  • Actie Hoogtepunt | 24 april 2015

    La Food wint Zoethoudertje april

    41 procent van de stemmers in april vond dat de sesamstraatkoekjes van fabrikant LAFOOD het verst gaat met kindermarketing. Lees meer over de uitslag

  • Actie Hoogtepunt | 19 maart 2015

    Verkade is Zoethoudertje van de maand maart

    Verkade-Dora_220x170.jpg

    Verkade wint met meer dan 2.700 stemmen de verkiezing 'Zoethoudertje van de maand maart'. De Sprookjesboom ontbijtkoek van Peijnenburg is goed voor een tweede plaats. De Kinderbiscuit van Liga eindigde op plek drie. Lees meer over de uitslag

  • Nieuws | 11 maart 2015

    Tweede Kamer debatteert over ongezonde kindermarketing

    Donderdag 26 februari debatteerden leden van de Tweede Kamer met Staatssecretaris van Rijn van Volksgezondheid, over onder andere ongezonde kindermarketing. Diverse partijen waaronder PvdA en SP gaven aan dat de reclame gericht op kinderen verder moet worden ingedamd, maar niet alle partijen waren het daarmee eens. De Staatssecretaris kondigde aan in april een brief naar de Kamer te sturen over de stand van zaken in Nederland, en over de manier waarop het in andere landen geregeld is. Op basis daarvan wil hij bepalen welke stappen verder nodig zijn. De Consumentenbond zal, in samenwerking met de partners in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, verder actie voeren en lobbyen voor aanscherping van de regels. Lees het verslag van het debat in de Tweede Kamer.

  • Nieuws | 19 februari 2015

    10 verleidingstrucs van fabrikanten

    Fabrikanten verleiden kinderen op allerlei manieren hun ongezonde producten te kopen. De Consumentenbond zet tien veel voorkomende trucs op een rij. Lees verder

  • Actie gestart | 19 februari 2015

    Start verkiezing 'Zoethoudertje van de maand'

    Om te laten zien dat fabrikanten kinderen nog steeds bedelven onder marketing voor ongezonde producten, start de Consumentenbond de verkiezing 'Zoethoudertje van de maand'.

  • Nieuws | 16 februari 2015

    Nieuwe aliantie maakt vuist tegen ongezonde kindermarketing

    Organisaties en wetenschappers bundelen in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding hun krachten. Lees verder

  • Video | 15 februari 2015

    Uitzending De Monitor over Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding

  • Nieuws | 16 december 2014

    Nieuwe reclamecode is zoethoudertje

    De levensmiddelenindustrie heeft de Reclamecode voor Voedingsmiddelen aangepast. Dit wordt door de industrie gebracht als een grote stap vooruit, maar door alle uitzonderingsbepalingen in de code zullen kinderen nog steeds veelvuldig worden blootgesteld aan marketing voor ongezonde levensmiddelen, constateert de Consumentenbond. Lees verder

  • Nieuws | 16 augustus 2012

    Actie bij bijeenkomst levensmiddelenindustrie

    Een debat van de levensmiddelenbranche met Tweede Kamerleden is op 16 augustus door de Consumentenbond aangegrepen om standpunten over gezonde voeding onder de aandacht te brengen. Lees verder

  • Nieuws | 14 december 2011

    Maak gezonde keuze een makkelijke keuze

    De Consumentenbond reageert op de nota gezondheidsbeleid 'Gezondheid dichtbij' van Ministers Schippers van VWS. De overheid moet meer concrete maatregelen nemen om de gezonde keuze ook écht een makkelijke keuze te maken, waaronder het tegengaan van marketing voor ongezonde voeding gericht op kinderen. Lees verder

  • Nieuws | 7 november 2011

    Opzouten met kinderkoekjes

    In de kindervarianten van chips, zoutjes en zoete koeken zit soms twee tot drie keer zo veel zout als het volwassen product, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Lees verder

  • Nieuws | 16 december 2009

    Nieuwe reclamecode kidsmarketing is wassen neus

    De Consumentenbond ziet niets in de voorgestelde nieuwe reclamecode kidsmarketing. Directeur Bart Combée spreekt van een 'wassen neus'. Lees verder

  • Nieuws | 17 september 2009

    Wetgeving moet kinderreclame stoppen

    Wetgeving is de laatste mogelijkheid om een eind te maken aan reclame voor snoep, chips, fris en ijs gericht op kinderen tot 12 jaar. Die conclusie trekt de Consumentenbond nu blijkt dat de koepel van levensmiddelenfabrikanten (FNLI) de door de bond voorgestelde reclamecode afwijst. Lees verder

  • Nieuws | 11 juni 2009

    Reclamecode kidsmarketing: 'Nu of nooit'

    De Consumentenbond onderneemt een ultieme poging om een eind te maken aan reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen tot 12 jaar. Nadat eerdere overleggen op niets zijn uitgelopen, heeft de bond zelf een nieuwe reclamecode opgesteld met daarin een pakket aan duidelijke regels. Lees verder

  • Nieuws | 5 september 2006

    Stop tv-reclame ongezonde voeding en inzet kinderidolen

    Geen TV-reclame voor ongezonde voeding overdag en in de vroege avond. En kinderidolen mogen alleen nog worden ingezet ter promotie van gezonde voedingsmiddelen. Dat zijn de voornaamste aanbevelingen van de Consumentenbond en de Nederlandse Hartstichting aan het ministerie van Volksgezondheid om kinderen beter te beschermen tegen reclames voor ongezonde voeding. Lees verder