Claim je vergoeding bij Transavia
Tienduizenden passagiers hebben nog recht op een vergoeding van Transavia. Vaak zonder dat ze dat weten. Transavia keurt aanvragen voor vergoedingen onterecht af, of beantwoordt ze niet. Daarom helpen we passagiers een handje.

Waarom een vergoeding?
Transavia wijzigde en annuleerde het afgelopen jaar de vluchten van tienduizenden passagiers.
Heb ik recht op vergoeding?
Je hebt vaak recht op een vergoeding als je maatschappij de vluchttijden of het reisschema flink verandert.
Dit doen we
We helpen je nu om een vergoeding te krijgen. En starten een procedure om het voor de toekomst beter te regelen.
Transavia moet vergoeden
Sinds dit voorjaar annuleerde en wijzigde Transavia honderden vluchten, bijvoorbeeld vanwege een tekort aan piloten. Getroffen passagiers hebben vaak recht op een financiële vergoeding, variërend van €125 tot €600 per persoon. Ook als Transavia hen in de 2 weken voor hun vlucht informeerde over die wijziging. Veel reizigers weten dat niet, of worden door de website of klantenservice afgewezen als ze om die vergoeding vragen. De website was onduidelijk en bevatte veel drempels. De klantenservice verwijderde per ongeluk openstaande claims en paste de regels niet altijd juist toe.
We helpen je nu om een vergoeding te krijgen en starten een procedure tegen Transavia om het voor de toekomst beter te regelen.
Hoe krijg je een vergoeding?
Controleer je rechten
Bij langdurige vertragingen, annuleringen en wijzigingen in je vluchtschema heb je vaak recht op een vergoeding.
Lees alles over je rechten bij vliegen en vluchtvertraging. Of beantwoord enkele vragen op onze claimservicepagina, dan kijken wij waar je recht op hebt.
Claim zelf je vergoeding
Je kunt via de site van Transavia zelf je claim indienen. Houd wel rekening met lange wachttijden.
Ben je lid van de Consumentenbond? Leden met lidmaatschap Geld & Recht en Volledig & Vertrouwd kunnen voorbeeldbrieven gebruiken om zelf een claim in te dienen. Wijst Transavia je claim onterecht af? Doe dan een melding bij de toezichthouder.
Laat je bijstaan
In plaats van zelf te claimen, kun je dat ook laten doen. Bijvoorbeeld door je rechtsbijstandverzekering. Of door een claimbureau, zoals de Consumentenbond Vlucht Claim Service.
Je betaalt pas voor deze dienst als het lukt om de vergoeding te krijgen. De kosten zijn 29% van het claimbedrag, plus €33 administratiekosten. Leden krijgen automatisch 3% korting.
Is je claim onterecht afgewezen?
Voor de procedure tegen Transavia hebben we zoveel mogelijk praktijkvoorbeelden nodig. Heb je recht op een vergoeding, maar wees Transavia je claim onterecht af? Je helpt ons met de procedure als je daar een melding over doet bij ons meldpunt Eerlijk is Eerlijk.
Help je mee om de wereld een beetje eerlijker maken?
Tot nu toe
- Nieuws |
Consumentenbond sleept Transavia voor de rechter
De Consumentenbond sleept Transavia voor de rechter om de luchtvaartmaatschappij te dwingen reizigers te compenseren voor geannuleerde of gewijzigde vluchten. Ondanks verschillende gesprekken blijft Transavia structureel claims van gedupeerde reizigers afwijzen.
- Nieuws |
In gesprek met Transavia
De Consumentenbond spreekt met Transavia over de tekortkomingen op de website en de openstaande claims en klachten. Transavia verbetert haar website op enkele punten om het gemakkelijker te maken een vergoeding te claimen. Maar wil passagiers die waarschijnlijk recht hebben op een vergoeding, niet zelf benaderen. Ook niet als ze eerder onterecht zijn afgewezen door de website of klantenservice van Transavia.
- Nieuws |
Tienduizenden reizigers lopen compensatie mis door fout Transavia
Door een fout op haar website wijst Transavia reizigers die recht hebben op compensatie, onterecht af. De Consumentenbond heeft Transavia op de fout gewezen en geëist dat het deze zo snel mogelijk herstelt. Ook wil de Consumentenbond dat Transavia de tienduizenden passagiers die mogelijk toch recht hebben op compensatie, actief benadert. Die kunnen dan alsnog een compensatieverzoek indienen.
- Nieuws |
Transavia gaat klanten opnieuw informeren en compensatie betalen
Transavia gaat reizigers opnieuw informeren over al hun rechten bij geannuleerde vluchten. Dat is de uitkomst van gesprekken tussen de Consumentenbond en de luchtvaartmaatschappij. Klanten die door onvolledige informatie extra kosten hebben gemaakt, krijgen dat vergoed.
Goeie actie? Word lid
De Consumentenbond bestaat voor en dankzij jou. Als je lid wordt, steun je ons werk en kunnen we blijven strijden voor een eerlijke en veilige markt. Vind jij dat net als wij belangrijk? Voor €5 per maand heb je direct toegang tot meer dan 1500 testresultaten. En kunnen wij voor jouw belangen op blijven komen. Doen dus!
