icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Betere consumentenrechten bij oneerlijke praktijken

Nieuws | Consumenten krijgen automatisch het recht om contracten te vernietigen die gesloten zijn onder invloed van een oneerlijke handelspraktijk. De Tweede Kamer heeft op 27 maart 2012 de motie Recourt (PvdA) aangenomen die dit consumentenrecht wettelijk moet vastleggen. De Consumentenbond roept de regering op deze motie snel in wetgeving om te zetten.

Gepubliceerd op:  29 maart 2012


Als bijvoorbeeld de rechter of de Consumentenautoriteit vaststelt dat een bedrijf zich schuldig heeft gemaakt aan een oneerlijke handelspraktijk -zoals misleidende of agressieve verkoop van een product of dienst- is het voor consumenten niet altijd duidelijk wat hun rechten zijn. Deze motie regelt voor de toekomst in ieder geval dat consumenten in zo'n situatie eenvoudig van hun contract af kunnen.

Daarnaast hebben consumenten die gedupeerd zijn door een oneerlijke handelspraktijk recht op schadevergoeding. De bestaande mogelijkheid om schadevergoeding te vorderen voor slachtoffers  van een oneerlijke handelspraktijk is in de ogen van de Consumentenbond in de praktijk echter ontoereikend, omdat het bijvoorbeeld lastig is om deze schade te bewijzen.

Lees ook: