icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Consumentenbond dreigt KLM met rechtszaak om no-showclausule

Nieuws|KLM moet onmiddellijk stoppen met haar no-showbeleid, waarmee ze reizigers onrechtmatig op kosten jaagt. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de luchtvaartmaatschappij. Als KLM de clausule niet uit haar voorwaarden schrapt, stapt de Consumentenbond naar de rechter.

Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op:10 december 2018

klm-vliegtuig-nieuws

Update 11 december 2018

KLM vindt de no-showclausule in haar Algemene Voorwaarden niet onrechtmatig en is niet van plan die te schrappen. Dat meldt de luchtvaartmaatschappij in een brief aan de Consumentenbond. KLM is echter wel bereid om met de Consumentenbond in gesprek te gaan. De Consumentenbond neemt de uitnodiging aan. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'We gaan met open vizier het gesprek in'. 

Regelmatig klachten

De Consumentenbond krijgt regelmatig klachten over het no-showbeleid van vliegmaatschappijen. Zo meldde een consument dat hij wegens ziekte onverwachts niet met de rest van zijn gezin kon vliegen naar München. Hij volgde een paar dagen later met een andere vlucht. Bij de terugreis bleek dat KLM zijn vlucht had geannuleerd.

Pas na betaling van €250 kon hij mee.Uiteindelijk zat de gedupeerde op precies dezelfde stoel, op dezelfde vlucht als oorspronkelijk geboekt. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Schandalig. Door de no-showclausule betaalt deze man 2 keer voor hetzelfde ticket. Dat is ongehoord en onrechtmatig.’

Lucratief verdienmodel

Meerdere luchtvaartmaatschappijen hanteren een no-showclausule voor tickets die bestaan uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een heen- en een terugvlucht of een rondreis met diverse vluchten. Wanneer een passagier voor een onderdeel niet op komt dagen, is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject.

Als de passagier daar alsnog gebruik van wil maken, moet hij een fikse toeslag betalen of zelfs een heel nieuw ticket kopen. De luchtvaartmaatschappij geeft de passagier dan geen geld terug voor zijn oorspronkelijke ticket, terwijl het bedrijf wel het recht heeft om de stoel door te verkopen.  Combée: ‘Dit is wel een heel lucratief verdienmodel voor deze maatschappijen.’

Europese actie

De Consumentenbond spreekt KLM aan omdat deze maatschappij een van de meest nadelige regelingen heeft. KLM rekent een ‘vergoeding’ voor het alsnog gebruiken van het ticket variërend van minimaal €125 voor een korte-afstandsroute tot maximaal €3000 voor een lange-afstandsvlucht. KLM heeft tot 12 december om te reageren op de eis van de Consumentenbond, anders volgt er een dagvaarding.

De eis van de Consumentenbond is onderdeel van een gezamenlijke actie waarbij negen Europese consumentenorganisaties verschillende vliegmaatschappijen aanspreken op hun no-showbeleid. In België loopt hierover al een rechtszaak van consumentenorganisatie Test Aankoop tegen Air France en KLM. In het verleden werden Lufthansa, British Airways en Iberia Airlines al door de rechter teruggefloten om hun no-showvoorwaarden.

Lees meer over de acties van andere Europese consumentenorganisaties op de website van koepelorganisatie BEUC.

Consumenten met klachten over no-showbeleid van luchtvaartmaatschappijen kunnen die plaatsen op het Klachtenkompas.