icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot €100.000

Nieuws|De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra (Financiën) garandeert dat consumenten met een spaartegoed tot €100.000 geen negatieve spaarrente gaan betalen. De Consumentenbond maakt zich grote zorgen over de maatregelen die banken treffen om negatieve spaarrente voor deze groep wel mogelijk te maken.

Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op:23 juni 2020

Artikelen_negatievespaarrente v2

Per 1 juli passen ING, Rabobank en Triodos hun voorwaarden aan zodat ze negatieve spaarrente kunnen voeren. ABN Amro deed dat al op 1 april 2020. Vooralsnog rekenen de banken die negatieve rente alleen aan vermogende klanten. ABN Amro doet dit vanaf €2,5 miljoen spaargeld, Rabobank en ING doen dit vanaf €1 miljoen spaargeld, Triodos vanaf €100.000.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Er lijkt voor de “gewone” spaarder nog weinig aan de hand, maar dit is een glijdende schaal. Met de nieuwe voorwaarden kunnen ze in de toekomst ook negatieve rente rekenen over kleinere bedragen. En dat is volstrekt onwenselijk.’

Uit onderzoek van de Consumentenbond in september 2019 blijkt dat 80% van de consumenten hun geld bij de bank weghaalt als de rente negatief wordt. Daarvan bewaart 20% het geld dan in huis. Molenaar: ‘Dat is begrijpelijk, maar heel riskant. Denk aan de risico’s van oplichting, inbraak of brand.’

Geen vertrouwen

In november 2019 vroeg de Consumentenbond om een wettelijk verbod op negatieve spaarrente. Hoekstra wilde geen verbod, maar ging wel praten met de banken. De banken beloofden toen geen negatieve rente in te voeren voor spaargeld tot €100.000. Maar de Volksbank en Rabobank voegden daar slim aan toe: 'niet in 2020'.

Uit een recente enquête (pdf) van de Consumentenbond onder 7000 panelleden blijkt dat de helft van de ondervraagden de banken niet vertrouwt op dit punt.

In strijd met het recht

De Consumentenbond liet de bankvoorwaarden doorlichten door Boels Zanders Advocaten. Daaruit blijkt dat het eenzijdig aanpassen van de rentevoorwaarden oneerlijk is en leidt tot een flinke verstoring van het evenwicht tussen bank en klant. Molenaar: ‘Ooit ben je met je bank overeengekomen dat je je spaargeld bij hen in bewaring geeft en daar geld voor krijgt. Dat is heel iets anders dan dat je geld moet betalen als je je spaargeld bij hen stalt. Die afspraak kunnen banken niet eenzijdig veranderen. Dat is in strijd is met het (Europese) recht.’

Politiek aan zet

De Consumentenbond verwacht niet dat de banken de aanpassing van hun voorwaarden terugdraaien. Daarom doet de belangenbehartiger een klemmend beroep op de minister. 70% van de ondervraagde panelleden vindt ook dat de politiek nu aan zet is.

Lees ook: