! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenbond roept Bunq op meer te doen tegen oplichting

Nieuws|Bij de Consumentenbond komen opvallend veel klachten binnen van consumenten die zijn opgelicht via een bankrekening van Bunq. De Consumentenbond constateert dat de manier van werken van Bunq de bank aantrekkelijk maakt voor criminelen. De Consumentenbond roept Bunq op meer te doen om consumenten te behoeden tegen oplichting,

Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op:21 januari 2021

Oproep oplichting Bunq_

Op Klachtenkompas, het online klachtenplatform van de Consumentenbond, kwamen het afgelopen jaar 123 klachten binnen over Bunq. Dat is veel voor een kleine bank, met relatief weinig klanten in Nederland. Ter vergelijking: over de veel grotere Rabobank kwamen in dezelfde periode 147 klachten binnen. Ook de eenzijdigheid van de klachten valt op. Ze gaan allemaal over oplichting (vaak via Marktplaats), geblokkeerde accounts en de slechte bereikbaarheid van de klantenservice. 

Naam-nummer controle

De meeste banken in Nederland maken gebruik van de IBAN naam-check. Dat houdt in dat als een consument geld overmaakt naar een bepaald persoon of bedrijf, maar het rekeningnummer niet bij die naam hoort, hij een waarschuwing krijgt. Maar Bunq gebruikt dit systeem niet. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Consumenten verwachten wel dat ze in dit soort gevallen worden gewaarschuwd. Wij snappen niet dat de bank zo’n voor de hand liggende veiligheidsmaatregel niet gebruikt.’

Bunq zegt fraudebestrijding wel degelijk serieus te nemen en accounts te blokkeren wanneer het oplichting vermoedt. Molenaar: ‘Dat is mooi, maar het is wel de put dempen als het kalf al verdronken is. Wij vinden dat Bunq meer moet doen om oplichting te voorkómen. Zoals een naam-nummer controle invoeren.’

25 IBAN-nummers

Ook de veelheid aan IBAN-nummers die klanten krijgen, maakt de bank vermoedelijk aantrekkelijk voor oplichters. Iedere klant krijgt er standaard 25. Dat maakt dat kwaadwillenden mogelijk langer door kunnen gaan met criminele activiteiten voor de bank het in de gaten heeft. 

Waarschuwingssysteem

Banken toetsen via het Protocol Incidenten-waarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI) of potentiële klanten eerder betrokken waren bij fraude (zwarte lijst). Omdat Bunq geen lid is van de Nederlandse Vereniging van Banken, is het niet aangesloten bij dit systeem. De bank laat weten zich hiervoor wel te hebben aangemeld.

De Consumentenbond heeft zijn bevindingen gedeeld met De Nederlandse Bank en de Autoriteit Financiële Markten.

Vind je dit artikel waardevol? Met jouw steun kunnen we iedereen blijven helpen. Help jij ons met een donatie?

Ja, ik doneer

€10 €15 €20

of kies een ander bedrag

Zorg - Doneer - Square

Lees verder