icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Dagaanbiedingssites

Websites als iBOOD en 1Dagactie hebben elke dag weer nieuwe aanbiedingen. Ze proberen je met allerlei trucs tot koop over te halen. Sommige dagaanbieders bieden vooral nutteloze producten aan. Nuttig of niet: zijn het prijstechnisch goede deals? 
ilse kadi

Ilse Kadi   Expert Woning & HuishoudenBijgewerkt op:16 september 2021

dagaanbiedingen-onlinekopen

Hoe het werkt

Dagaanbiedingssites bieden elke dag producten aan en sommige sites verkopen ook uitjes. Je koopt het product of uitje bij de site zelf, dus niet bij de achterliggende leverancier. 

Om de druk op te voeren passen de sites een aantal verkooptrucs toe:

  • Klok die terugloopt vanaf 24 uur.
  • Vermelding hoeveel stuks er nog op voorraad zijn of hoeveel er al van zijn verkocht.
  • Forum met enthousiaste kopers/bezitters van het product.
  • Doorgestreepte 'van'-prijs of kortingspercentage.

De aanbiedingen duren vaak helemaal geen 24 uur, maar langer (en soms korter als de voorraad op is). Meerdere dagaanbieders bieden (ook) deals aan die een aantal dagen gelden.

Het aanbod

De meeste websites verkopen artikelen als scheermesjes, inktcartridges, sokken en batterijen tot spullen waarvan je niet wist dat je ze wilde. Zoals een cardioapparaat ('Effectief tegen allerlei klachten!'), verlichting voor je traptreden of 4 bananenplanten.

De producten zijn bijvoorbeeld van fabrikanten die een restpartij kwijt willen, of juist een nieuw product promoten. Vaak komen dezelfde producten bij meerdere dagaanbiedingssites langs. Ook worden bepaalde merken (zoals Fruit of the Loom, Pierre Cardin en Travelin) haast doorlopend op een of meer sites aangeboden.

Soms kun je uitstapjes kopen. Social Deal bijvoorbeeld is een site die alleen uitstapjes verkoopt.

Bij veel producten staat geen, of een onbekend, merk vermeld. Ook is (bij apparaten) niet altijd het typenummer bekend. Dit maakt het lastig om prijzen te vergelijken of te zoeken naar testresultaten of reviews.

Top 10: meest gebruikte dagaanbiedingssite

  1. Koopjedeal
  2. iBOOD
  3. OneDayOnly
  4. Social Deal
  5. Actievandedag
  6. 1dagactie
  7. Actie.deals
  8. Voordeelvanger
  9. Dealdonkey
  10. Vouchervandaag

We vroegen 1800 kopers wat zij van de 10 meest gebruikte dagaanbiedingssites vonden. Ze waren redelijk tevreden en gaven gemiddeld een 7,2 als rapportcijfer. Gebruikers van Social Deal waren het meest tevreden (8,2), gevolgd door iBOOD (8,0) en 1dagactie en Dealdonkey (7,9). Gebruikers van Koopjedeal waren het minst tevreden (6,2). 

Is het echt zo voordelig?

De sites pretenderen goede deals te hebben. Uit een prijsvergelijking van een paar jaar geleden bleek dat sommige aanbiedingen inderdaad goed zijn, maar andere niet. Bovendien kan het per product verschillen of je goedkoper uit bent. 

Bij een recente prijzencheck bleek de prijs bij 62 van de 100 aanbiedingen even hoog of zelfs hoger dan bij andere winkels (zie tabel). We vergeleken van elke site 10 deals met prijzen van andere webwinkels en hielden hierbij rekening met eventuele bezorgkosten. Of iets een goede deal is, hangt voor een groot deel af van de bezorgkosten. Die kunnen behoorlijk oplopen. 

Dagaanbiedingssite   Aantal aanbiedingen gelijk of duurder
1dagactie   10
Actie.deals   6
Actievandedag   5
Dealdonkey   7
iBOOD   3
Koopjedeal   8
OneDayOnly   6
Social Deal   2
Voordeelvanger   6
Vouchervandaag   9

Tabel: we vergeleken 10 deals per site

Overhaast beslissen tot een koop is niet nodig. Bij 7 van de 10 websites waren alle 10 aanbiedingen na een week (nog) te koop. 

Check dus altijd of een product goedkoper is bij een andere (web)winkel. Je kunt af en toe wel goede deals scoren. Al kan dat lastig zijn omdat je van sommige producten weinig specificaties krijgt. Neem de vermelde hoge kortingspercentages met een korreltje zout, omdat de van-prijs niet altijd klopt.

Spijt?

Wat als je spijt krijgt van een (impuls)aankoop? Volgens de Wet koop op afstand krijg je je geld terug (inclusief verzendkosten) als je binnen 14 dagen na ontvangst van het artikel bij de verkoper meldt dat je van de koop af wilt zien (bedenktermijn). Na deze melding heb je nog 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.

Uit ons eerdere onderzoek bleek dat de websites je bij het toesturen van een artikel vaak niet op deze herroepingsprocedure wijzen. Ook gaven ze niet aan hoe je iets terug kunt sturen. Dit is inmiddels veranderd. In ons laatste onderzoek zagen we dat de 10 onderzochte dagaanbiedingssites dit wel deden. Hoe lang je bedenktijd hebt, varieert van 14 dagen (de meesten) tot 30 dagen en zelfs 100 dagen. Hou er wel rekening mee dat je bij de meeste sites kosten voor het retourneren hebt.

Klachten

Als je een klacht hebt over de aankoop, dan mag de dagaanbieder je niet direct verwijzen naar de achterliggende leverancier. De dagaanbiedingssite is als verkoper jouw aanspreekpunt bij problemen. Maar sommige websites zijn hierover in hun Algemene Voorwaarden niet erg duidelijk.

Tips

  • Kijk altijd wat een product/uitje bij andere aanbieders kost. Neem de eventuele bezorgkosten mee in de berekening van de prijsvergelijking.
  • Soms gaat het om een oud model of een voorraad die op moet. Bedenk of je dit oudere model ook echt wil.
  • Twijfel je over de aankoop, laat je dan niet opjutten door tijdsdruk. Vaak is de aanbieding nog wel een dag geldig. Bovendien komen sommige aanbiedingen bij dezelfde of andere dagaanbiedingssites op een later moment terug.
  • Bekijk de reviews of meldingen op het forum van een site kritisch. 
  • Lees op internet reviews over de dagaanbiedingssite.
  • Bekijk welke voorwaarden aanbieders aan het retourneren stellen. Aangetekend versturen is in elk geval niet redelijk en niet rechtsgeldig.
  • Houd rekening met bezorgkosten en retourkosten. Die kunnen flink oplopen.
  • Wil je jezelf niet (teveel) blootstellen aan verleiding, meld je dan in elk geval af voor de nieuwsbrief van de dagaanbieder(s).

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.