Een einde aan bulkaanbiedingen
Geen aanbieding is zo aantrekkelijk als '1+1 gratis'. Maar we kopen véél meer door zulke bulkaanbiedingen. Met hogere uitgaven, overconsumptie, uitbuiting en overproductie tot gevolg. Dat moet stoppen.
Wat is er mis?
Het lijkt gek dat we tegen kortingen zijn. Maar zogenaamde bulkaanbiedingen zorgen er juist voor dat je méér uitgeeft en consumeert dan nodig. Want 27% van de producten die mensen zo kopen, kochten ze niet zonder de aanbieding. Ook niet op een later moment.
De kortingen drijven ook gewone prijzen op. Is er geen aanbieding, dan betaal je een veel hogere prijs. Ook zorgen ze voor overconsumptie, onnodige verspilling, uitbuiting en uitputting van het milieu.
Onze eisen
Superkortingen zoals '1+1 gratis' zijn in andere landen al verleden tijd. In Denemarken en Ierland stopten veel supermarkten ermee. Frankrijk verbiedt ze en het Verenigd Koninkrijk volgt snel. We willen dat Nederlandse supermarkten ook inzien dat bulkaanbiedingen schadelijk zijn. En daarom besluiten ermee te stoppen.
Wat gaan we doen?
De komende tijd zullen we met de grootste supermarkten hierover in gesprek gaan. En we zullen meer informatie geven over onze strijd tegen bulkaanbiedingen en waarom ze meer kwaad dan goed doen.
'Bulkaanbiedingen doen je meer kwaad, dan goed'
Tijdlijn
20 november 2025Onderzoek: bulkaanbiedingen nadelig voor Nederlanders
Nieuw onderzoek bevestigt dat bulkaanbiedingen nadelig zijn voor Nederlanders. Supermarkten stunten vooral met ongezonde producten, zoals frisdrank en chips. Consumenten denken daarmee te besparen. Maar meestal besparen ze er geen geld mee. Ze zijn duurder uit, kopen meer en consumeren extra veel. Lees het onderzoeksrapport, dat in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport werd gemaakt.
1 oktober 2025Verbod op ongezonde bulkaanbiedingen in Engeland
In Engeland mogen supermarkten niet meer adverteren met bulkaanbiedingen voor ongezonde producten. Daardoor verdwijnen aanbiedingen zoals '1+1 gratis' voor bijvoorbeeld chocolade, ijs, suikerhoudende frisdrank, pizza's en chips. Ook gratis 'refills' in restaurants en ongezonde snacks bij de kassa 's van supermarkten zijn er grotendeels verleden tijd.
Engeland wil met deze regels obesitas terugdringen, met name bij kinderen.
15 september 2025Podcast over bulkaanbiedingen
Zeg eens eerlijk, zijn we met al die 1+1 gratis aanbiedingen nou écht voordeliger uit? In onze podcast geven we op die knagende vraag een eerlijk antwoord.
1 juli 2025Artikel 'De prijs van 1+1 gratis' in Consumentengids
Twee of zelfs 3 halen, 1 betalen: we willen af van zulke aanbiedingen. Ze zorgen ervoor dat we te veel kopen, eten en verspillen. Andere landen werken al aan maatregelen, nu Nederland nog.
Lees verder in de Consumentengids juli/augustus 2025 (alleen voor leden).
18 maart 2025Start van onze actie
De start van onze actie tegen bulkaanbiedingen.
Samen sterk
Ben je het zat om er alleen voor te staan in een wereld vol misleidende reclames en onterechte kosten? Als lid van de Consumentenbond sta je nooit alleen. Samen zorgen we voor eerlijke producten, diensten en prijzen.

