Kloppende kassabonnen in supermarkten
Sinds 2020 zien we dat de kassabonnen van supermarkten vol fouten staan. Daardoor betaal je verkeerde prijzen. Het gaat inmiddels al een stuk beter bij de grootste supermarkten.
Wat is er mis?
Sinds 2020 onderzoeken we de kassabonnen van supermarkten en we zien dat deze vol fouten staan. In 2020, 2021 en 2022 kwamen die vooral voor bij Albert Heijn, Jumbo en Plus. Bij sommige filialen klopte de prijs van 1 op de 4 producten niet. De prijs aan de kassa bleek (veel) hoger te zijn. Je betaalt dus te veel voor je boodschappen.
Onze eisen
We willen dat supermarkten zorgen dat fouten niet meer voorkomen. De prijzen in de winkel moeten kloppen met het bedrag dat je afrekent aan de kassa. En als je een fout ontdekt, moet je het product gratis meekrijgen. Ook willen we dat supermarkten de fouten uit het verleden rechtzetten, bijvoorbeeld door een symbolisch gebaar.
Wat gaan we doen?
Geen van de 3 grote supermarkten is tot nu toe bereid om schade te vergoeden. Terwijl we denken dat er vele miljoenen teveel is betaald voor boodschappen. Ook gaat het bij Albert Heijn nog steeds niet goed. Daarom stappen we naar het Gerechtshof. Albert Heijn is de eerste supermarkt die zich daar moet verantwoorden.
'De kassabonnen van supermarkten staan vol fouten. Je betaalt dus te veel voor je boodschappen.'
Tijdlijn
24 november 2025Fouten op de kassabon: regionale supermarkten reageren
In de Consumentengids van december 2025 stellen we fouten op kassabonnen bij 6 regionale supermarkten aan de kaak. Bij die supermarkten controleerden we de prijzen van aanbiedingen. Die blijken vaak met een verkeerde prijs op de kassabon te staan. We hebben onze bevindingen gedeeld met deze supermarkten. Lees de reacties van de supermarkten.
24 november 2025Regionale supermarkten geven prijsgarantie
Consumenten die een fout op de kassabon ontdekken bij DekaMarkt, Hoogvliet of Nettorama krijgen het product gratis of een waardebon. Dit hebben de supermarkten afgesproken met ons. Lees meer over deze afspraak.
29 april 2025Té veel fouten bij regionale supermarkten
We onderzoeken kassabonnen van regionale supermarkten Dirk, DekaMarkt, Hoogvliet, Nettorama, Poiesz en Vomar. We controleren alleen prijzen van aanbiedingen. Vooral bij Hoogvliet staan er veel fouten op onze kassabonnen: gemiddeld gaat het bij 22% van onze producten fout.
Lees het nieuwsbericht of het volledige artikel (pdf,alleen voor leden) in de Consumentengids van mei 2025.
Samen sterk
Ben je het zat om er alleen voor te staan in een wereld vol misleidende reclames en onterechte kosten? Als lid van de Consumentenbond sta je nooit alleen. Samen zorgen we voor eerlijke producten, diensten en prijzen.

