Zorgverzekeraars moeten beter informeren
Bij het kiezen van een zorgverzekering wil je weten met welke zorgverleners de verzekeraar contracten heeft. En of er beperkingen zijn. Zorgverzekeraars informeren consumenten niet altijd over de contractering van zorgverleners. Dat kan beter.
Probleem
Als je kiest voor een zorgverzekering, wil je in de loop van het jaar niet voor verrassingen komen te staan. Toch gebeurt het nog regelmatig dat consumenten niet weten welke zorgverleners een contract hebben met hun zorgverzekeraar. En of er beperkingen zijn.
Doel
Wij willen dat zorgverzekeraars consumenten actiever en concreter informeren. Over welke zorgverleners zij contracteren én onder welke voorwaarden. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt namelijk dat die informatie vaak ontbreekt in hun zorgzoekers en polisbrieven.
Jij
Twijfel je of jouw zorgverlener vergoed wordt door jouw zorgverzekaar? Neem contact op met je zorgverzekeraar en informeer naar het volgende:
Is mijn zorgverlener voor het totale pakket gecontracteerd, of vallen er behandelingen buiten? Geldt voor de zorgverlener een maximum bedrag of aantal behandelingen? En: als ik kies voor een restitutiepolis, kan ik daarmee dan bij iedere zorgverlener terecht?
Tijdlijn
5 december 2022 Vergoeding GGZ- en wijkzorg onder druk
Het aantal restitutiepolissen neemt in 2023 sterk af. De zorgverzekeraars vervangen ze door combinatiepolissen. Zolang er geen contract is met de zorgverlener, vergoeden deze polissen geen volledige GGZ- en wijkzorg. Dat vinden wij onacceptabel.
29 juni 2021 Brief aan VWS
Op 23 juni heeft de Consumentenbond een brief gestuurd aan de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
We verzoeken de commissie om in het commissiedebat van 30 juni aandacht te besteden aan de problemen rond informatievoorziening door verzekeraars aan verzekerden. Het gaat daarbij specifiek over de informatie over contractering.
17 december 2020 Start actie: zorgverzekeraars moeten beter informeren
Omdat de informatie die zorgverzekeraars op hun website en in aanbiedingsbrieven delen niet altijd volledig en vindbaar is, start de Consumentenbond een actie. De aanleiding is een onderzoek van de Consumentenbond.

16 december 2020 Brief aan Nederlandse Zorgautoriteit
Omdat uit ons onderzoek blijkt dat de informatie in communicatie van zorgverzekeraars niet volledig is, hebben we een brief (pdf) verstuurd naar de Nederlandse Zorgautoriteit. De belangrijkste zorgen die we uiten gaan over contractering, zorgplafonds en beperkingen in polissen. Wij vinden dat de richtlijn voor informatieverstrekking door zorgverzekeraars scherper moet.
16 december 2020 Brief aan Zorgverzekeraars Nederland
We vinden dat zorgverzekeraars betere en volledige informatie over verzekeringen op hun website moeten zetten. Daarom heeft de Consumentenbond een brief (pdf) verstuurd naar belangenvereniging Zorgverzekeraars Nederland. Niet alleen de informatie op de websites kan vollediger, ook de zorgverzekeringskaart die bij iedere polis zit. In de brief benoemen we ook de aanbiedingsbrief die jaarlijks bij de introductie van nieuwe polissen wordt rondgestuurd.
Goeie actie? Word lid
Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3 per maand.
