icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px
Banner-Polis-Jungle-1920x510.png

Kap je mee in de polisjungle?

De klok telt af voor de zorgverzekeraars. Op 12 november 2017 moeten de contracten met zorgverleners rond zijn. Alleen dan kies je de best passende zorgverzekering. Help mee, steun deze actie.

De klok staat op nul, hoe verder?

Het is de verzekeraars niet gelukt de contracten op tijd af te ronden. Voor nu is de Polisjungle er dus nog en moet je kiezen op basis van onvolledige gegevens. Je hebt tot eind december de tijd om je zorgverzekering aan te passen. Kijk altijd na of je huidige verzekering nog voldoet, ook die kan gewijzigd zijn.

Gebruik de Zorgvergelijker van de Consumentenbond om de verzekering te vinden die het beste bij je past. In 2018 gaan we verder met actievoeren zodat jij makkelijk de best passende zorgverzekering kiest en niet te veel betaalt.

Polisjungle_NUL_1200x800

 

Deel je steun via:

Tot dusver

  • Nieuws | 1 november 2017

    Zorgen rondom contractering zorgverzekeraars

    De deadline waarop verzekeraars bekend moeten maken welke zorgverleners zij gecontracteerd hebben, komt snel dichterbij (12 november). Wij houden de situatie in de gaten en maken ons behoorlijk zorgen over de vorderingen. Op 30 oktober zijn de verzekeraars namelijk nog lang niet klaar, blijkt uit onze thermometer zorginkoop.

    Onrust bij zorgverleners eerste lijn

    Deze week meldde de ACM dat er rondom de contractering van de zorgverleners in de eerste lijn (bijvoorbeeld huisartsen en apotheken) veel onrust is. Wij roepen naast de zorgverzekeraars ook de zorgverleners op ervoor te zorgen dat de contracten per 12 november getekend zijn.

    De onderlinge strijd mag niet over de hoofden van consumenten uit worden gevochten. De consument verdient het niet om daar de dupe van te worden.

  • Nieuws | 12 oktober 2017

    Stand van zaken contractering zorgverzekeraars

    Zorgverzekeraars moeten elk jaar op 12 november duidelijk maken met welke zorgverleners zij een contract afsluiten voor het volgende jaar. Voorheen lag deze deadline op 19 november. Helaas is deze afspraak nog niet wettelijk vastgelegd en constateren wij dat zorgverzekeraars zich al jaren niet aan deze afspraak houden. In het overstapseizoen 2016-2017 duurde het tot in december voor alle zorgverzekeraars hun contracteringsinformatie over ziekenhuizen op orde hadden.

    Ondanks de stappen die al gemaakt zijn in de medisch specialistische zorg en de garantie die sommige zorgverzekeraars bieden voor vergoeding van (nog) niet gecontracteerde zorg, blijven wij dus pleiten voor afronding van de contractering medio november, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken voor het volgende jaar. Iedere wijziging bij jouw of een andere verzekeraar daarna kan afbreuk doen aan de keuze die je maakt.

    Lees ook: 3 cruciale vragen over contracten met zorgverleners

  • Nieuws | 26 juli 2017

    NZa scherper op transparantie zorgverzekeraars

    Met verschillende acties wil de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) er de komende tijd extra op gaan letten of verzekeraars transparant genoeg zijn. Zo gaat de NZa op meerdere momenten en manieren de informatieverstrekking van verzekeraars controleren en wordt per 1 november 2017 de regelgeving aangescherpt. Volgens de Consumentenbond zijn dit hele welkome acties om een bijdrage te leveren aan meer ‘licht’ in de polisjungle.

  • Actie gestart | 6 juli 2017

    Einde aan Polisjungle? Dat kan en moet!

    HIPPO-1200x800

    De Consumentenbond roept zorgverzekeraars, politiek, de minister van Volksgezondheid en de toezichthouders op om de zorgverzekeringsmarkt op een viertal punten te verbeteren voor 12 november. Dat is namelijk de datum waarop consumenten hun zorgverzekeringspolis kunnen kiezen. De Consumentenbond trapt nu al af met de campagne Polisjungle 2017.

  • Nieuws | 20 juni 2017

    Zorgverzekeringskaart ook voor aanvullende verzekering

    HIPPO-1200x800

    Dit najaar zullen er voor de aanvullende zorgverzekeringen ook 'zorgverzekeringskaarten' te vinden zijn. Vorig jaar kwamen de eerste varianten voor de basisverzekering, nu komen er ook kaarten voor de aanvullende verzekering. Lees meer

  • Nieuws | 6 april 2017

    Verzekerden blij met 'zorgverzekeringskaart'

    zorgverzekeringkaart

    Eind vorig jaar introduceerden zorgverzekeraars de 'zorgverzekeringskaart'. De kaart wordt verstrekt bij alle basisverzekeringen en geeft verzekerden een korte uitleg over de belangrijkste kenmerken van de polis. Via Kantar Public is een evaluatieonderzoek gehouden, waaruit blijkt dat verzekerden de kaart erg waarderen. Lees verder

  • Nieuws | 22 februari 2017

    Reactie NZa

    In december vorig jaar stuurden wij de NZa een brief met de uitkomsten van ons onderzoek en het verzoek om maatregelen te nemen. Lees de reactie van de NZa. Naar aanleiding van deze briefwisseling gaan we nog nader met de NZa in gesprek, waarbij wij inzetten op concrete verbeteringen van deze problematiek voor de consument. 

  • Nieuws | 9 januari 2017

    CZ en ZenZ moeten aanvraag revalidatiezorg opnieuw beoordelen

    Ziekenhuis-route-1200x800

    Twee zorgverzekeraars (CZ en Zorg en Zekerheid) moeten in drie gevallen een aanvraag voor revalidatiezorg opnieuw beoordelen. De rechtbank in Breda besloot dit begin van dit jaar. Op onjuiste gronden is een aanvraag voor revalidatiezorg bij een niet gecontracteerde zorgaanbieder afgewezen. Dit geldt trouwens alleen in drie concrete casussen, een algemeen oordeel geeft de rechtbank niet. Lees verder

  • Nieuws | 15 december 2016

    Wie hoort bij wie?

    De zorgverzekeringsmarkt in Nederland kent 4 grote spelers die zo'n 90% van de verzekerden bedienen. Naast deze grote 4 zijn er nog 5 andere kleinere spelers. Deze 9 spelers noemen we concerns. Deze concerns bieden allemaal verzekeringen aan via meerdere merken - dat noemen we de labels. Bekijk bij welk concern jouw verzekering hoort (pdf).

  • Nieuws | 15 december 2016

    Consumentenbond stuurt brief aan de NZa

    De Consumentenbond stuurde een brief aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) met de resultaten van het onderzoek naar het zorgpolisaanbod. In de brief vragen wij de NZa maatregelen te nemen om aan de polisjungle een einde te maken. De NZa vernieuwde afgelopen jaar de richtlijn informatieverstrekking door zorgverzekeraars. In onze brief staat waar verzekeraars zich nog niet aan deze richtlijn houden.

  • Actie Hoogtepunt | 9 december 2016

    Consumentenbond roept NZa op tot actie

    zorgkosten-ziekenhuis

    In de Gezondgids (editie december 2016) staat een artikel over zorgcontractering. Net als voorgaande jaren is deze niet op tijd rond. Enkele weken geleden kondigden wij aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) aan te spreken. Dat deden wij vandaag met deze brief.
    De Consumentenbond wil dat verzekeraars en zorgaanbieders de contractering voortaan halverwege november hebben afgerond. Wij onderzoeken ook juridische stappen om dit te realiseren. Blijf via deze pagina op de hoogte van onze actie!

  • Nieuws | 7 december 2016

    Petitie van fysiotherapeuten: 'Stop behandelindex'

    In Den Haag is de petitie 'Stop de behandelindex' overhandigd aan de Vaste Kamercommissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Met deze petitie protesteert de KNGF (fysiotherapeuten) tegen het feit dat zorgverzekeraars in toenemende mate bepalen hoeveel behandelingen fysiotherapeuten hun patiënten mogen geven.

  • Nieuws | 7 december 2016

    Ook patiënten met hoorproblemen last van contractering zorgverzekeraars

    Patiënten moeten genoegen nemen met een bepaald hoortoestel, omdat alleen dát apparaat vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Ook als dit apparaat niet voldoende werkt. Terwijl zij gewoon recht hebben op een voor hen passend toestel. Hierover klaagt de Stichting Hoormij in een reportage van Radar.

  • Nieuws | 1 december 2016

    Ken jij de zorgverzekeringskaart? Help ons dan!

    Eind vorig jaar maakte de Consumentenbond met de Patiëntenfederatie Nederland een polisprofiel. We vroegen vervolgens de zorgverzekeraars zo’n profiel te gaan gebruiken. Dat doen zij nu met hun versie; de zorgverzekeringskaart. Deze zorgverzekeringskaart is nu beschikbaar voor alle basisverzekeringen. Volgens ons een goede start voor beter inzicht in de polisvoorwaarden. Heb jij de verzekeringskaart weleens gezien? En heeft het je geholpen? Met jouw mening over de zorgverzekeringskaart help je ons deze nog verder te verbeteren. Geef je mening

  • Nieuws | 25 november 2016

    Contractering zorgverzekeraars weer niet tijdig rond

    Zorgverzekeraars zijn er weer niet in geslaagd om op tijd bekend te maken welke zorg ze in 2017 wel en niet  volledig vergoeden. Zo kunnen consumenten moeilijker kiezen voor een passende zorgverzekering. De Consumentenbond wil dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zorgt dat verzekeraars en zorgaanbieders de contractering voortaan halverwege november hebben afgerond. Lees meer.

  • In de media | 22 november 2016

    De resultaten van het onderzoek

    Minder behandelingen krijgen dan waar je recht op hebt. Of halverwege je behandeling moeten overstappen naar een ander zorgverlener. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de negatieve gevolgen die consumenten ervaren door contractafspraken tussen zorgverzekeraars en zorgverleners. Lees meer over de resultaten van het onderzoek.

  • Actie gestart | 22 november 2016

    Patiënt de dupe van beperkende voorwaarden zorgverzekeraars

    Ruim driekwart van de zorgverleners die met zorgverzekeraars contracten sluit, kan door beperkende voorwaarden van zorgverzekeraars steeds vaker niet de behandeling geven die zij als professional nodig acht. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond en zorgverlenersorganisatie VvAA. Lees meer

  • Nieuws | 20 juli 2016

    NZa begint met kappen in de Polisjungle

    De NZa lanceert een actieplan voor het komende overstapseizoen, waarmee ze onder andere stappen zetten om de Polisjungle aan te pakken. De Consumentenbond vindt het een stap voorwaarts, maar er kan nog meer verbeteren. Lees verder.

  • Nieuws | 22 februari 2016

    Autoriteit Consument & Markt neemt zorgverzekeraars onder de loep

    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt hoe het is gesteld met de concurrentie tussen zorgverzekeraars. Deze maand publiceerde ACM een tussenreportage met 3 vragen. Een van die vragen is of het aanbod van zorgverzekeraars te complex is om een goede keuze te maken. De Consumentenbond is zeer geïnteresseerd in de verdere resultaten van het onderzoek. De resultaten worden in het najaar van 2016 verwacht. Lees meer

  • Nieuws | 9 december 2015

    Twaalf pijnpunten zorgstelsel

    De zorgwoordvoerders van de Tweede Kamer hebben vandaag 12 pijnpunten over het zorg(verzekerings)systeem van de Consumentenbond ontvangen. Volgens de Consumentenbond is er voor consumenten onvoldoende betrouwbare informatie om een zorgverzekeraar en zorgverlener te kiezen. Lees verder

  • In de media | 8 december 2015

    Polisprofiel ontwikkeld

    Veel verzekerden vinden het kiezen van een nieuwe zorgverzekering moeilijk. Patiëntenfederatie NPCF en de Consumentenbond hebben daarom 'mijn Polisprofiel' gemaakt. Door de eenvoudige symbolen zie je snel en gemakkelijk wat een zorgpolis wel en niet verzekert. Lees verder

  • In de media | 28 november 2015

    Consumentenbond in Kassa

    Zaterdag 28 november presenteerden wij in Kassa onze resultaten over de verscheidenheid in zorgverzekeringen. De Consumentenbond wil dat er een einde komt aan de schijnkeuze! Jij kunt onze oproep steunen bovenaan deze pagina. Bekijk de uitzending

  • Nieuws | 18 november 2015

    Hulp bij je keuze?

    Wil jij meer informatie over zorgverzekeringen. Wij helpen je daar graag bij. Vergelijk je zorgverzekering.

  • Nieuws | 11 november 2015

    Volgens Oomen vormen verzekeraars een kartel

    Chris Oomen (topman bij DSW zorgverzekeraar) uit zich over kartelvorming. Lees meer

ZorgAlert

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in de zorg. Meld je direct aan voor de ZorgAlert e-mail. Zo kies jij de beste zorgverzekering.

Meld je aan