Ticket gedoe
Mark Drabbe Expert Geld & VerzekeringBijgewerkt op:27 januari 2020
De grootste ergernissen
Eén op de zes kopers van kaartjes van voorstellingen, sportwedstrijden en festivals ervaart daarbij 'gedoe'. Dat blijkt ook een panelonderzoek dat we in 2019 hielden onder 830 respondenten.
Top 5 ergernissen
1 | Lang in de wachtrij moeten staan (fysiek, digitaal of telefonisch) | 19% |
2 | Website had technische problemen | 16% |
3 | Administratie-/servicekosten of andere bijkomende kosten waren te hoog | 14% |
4 | Kaarten voor een bepaalde rang/soort plaats waren snel uitverkocht | 13% |
5 | Onduidelijk hoe duur de toegangskaart(en) uiteindelijk zouden worden | 13% |
Doorverkoop van tickets
Ook betalen mensen vaak te hoge prijzen voor kaartjes. Dat komt door de vele onofficiële verkopers die actief zijn. Dit zijn bedrijven die (al dan niet geautomatiseerd) op grote schaal kaartjes kopen en deze vervolgens met veel winst doorverkopen. Of kaartjes verkopen die ze zelf nog helemaal niet in bezit hebben. Deze bedrijven laten je geloven dat de kaartjes afkomstig zijn van mensen die onverhoopt toch niet naar het evenement kunnen, maar dat is vaak niet zo.
Via Marktplaats en sociale media worden ook veel kaartjes aangeboden tegen woekerprijzen. Het is dan vaak nog maar de vraag of je een geldig kaartje krijgt. Het gaat regelmatig om fraudeurs die hetzelfde kaartje aan meerdere mensen verkopen. Daarmee heb je bij de toegangscontrole een groot probleem.
Maximum
Sites waar consumenten elkaar kaartjes verkopen als Ticketswap en Fansale hebben een maximum gesteld aan de ophoging van de ticketprijs. Je betaalt dan maximaal 20% meer dan de oorspronkelijke prijs.
Onder tijdsdruk
Na het selecteren van de gewenste tickets, volgt de afrekenprocedure. De Noorse consumentenorganisatie Forbrukerrådet ontdekte dat je bij Ticketmaster altijd maar 10 minuten de tijd hebt om de aankoop af te ronden. Ook bij concerten waar genoeg aanbod is van kaarten. In die 10 minuten moet je akkoord gaan met allerlei voorwaarden en besluiten of je een annuleringsverzekering wil afsluiten. Die bedenktijd is te kort. Daarnaast is het verplicht een account aan te maken. Hierdoor bestaat het risico dat je meer persoonlijke gegevens prijsgeeft dan nodig. In een brief verzoeken de Noren Ticketmaster om het betaalproces te verbeteren.
Tips
- Koop alleen kaartjes via een officiële verkoper. Die is te vinden op de website van de artiest, locatie of organisator.
- Let op als je via Google kaartjes zoekt: vaak verschijnen de onofficiële verkopers bovenaan in de (betaalde) zoekresultaten.
- Op weetwaarjekoopt.nl staat een overzicht van betrouwbare verkoopsites.
- Sta je in de (digitale) wachtrij, ververs dan nooit je browser, want daarmee kun je je plek in de wachtrij kwijtraken.
- Wil je toch kaartjes kopen via sociale media of Marktplaats? Lees de tips op ticketoplichting.nl en controleer de verkoper via fraudehelpdesk.nl of politie.nl.
- Heb je een ticket, publiceer dan nergens een zichtbare barcode. Zo voorkom je dat fraudeurs je barcode gebruiken.
- Ben je er toch ingetuind? Vraag bij de bank de gegevens van de oplichter op.
Lees ook:
- Wat kun je doen bij een afgelast concert?
- Ticketmaster betaalt ook servicekosten terug bij afgelast concert